کشف شکنجه‌گاه سیا در رومانی

کشف شکنجه‌گاه سیا در رومانی
سه شنبه 22 آذر 1390 - 17:07

برخي مسئولان پيشين آمريکا يکي از مهم‌ترين رازهاي سازمان جاسوسي آمريکا را، درباره ساخت بازداشتگاه‌هاي سري در کشورهاي اروپايي و شکنجه بازداشت‌شدگان، فاش کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری «العالم»، برخی مسئولان سابق آمریکا، هفته گذشته، یکی از رازهای مهم سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را، درباره مرکز شکنجه بازداشت‌شدگان درون ساختمانی دولتی در محله‌ای مسکونی در بخارست، پایتخت رومانی، فاش کردند.
به گفته منابع اطلاعاتی سابق آمریکا، سیا به مدت چند سال از این ساختمان دولتی رومانی استفاده کرده است.
پایگاه اینترنتی «عرب 48» نوشت: «خالد شیخ محمد» که طراحی حملات ۱۱ سپتامبر به وی نسبت داده شد، «عبدالرحمن الناشری»، که حمله به رزمناو «یو اس اس کول» آمریکا در سال ۲۰۰۰ در یمن به وی نسبت داده شد، «رمزی بن شیبه» و «ابو فرج لیبی»، علاوه بر بازداشت‌شدگان دیگر و پیش از انتقال آن‌ها به زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۶، از بین بازداشت‌شدگانی هستند که در این مرکز شکنجه و بازجویی شده‌اند.
بر اساس این گزارش، پیش‌تر در برخی گزارش‌ها به استفاده سیا از بازداشت‌گاهی سری در رومانی اشاره شده بود، اما به این ساختمان اشاره نشده بود تا اینکه خبرگزاری فرانسه و تلویزیون آلمان تحقیقی مشترک درباره آن انجام دادند و مکان آن و روش‌های شکنجه بازداشت‌شدگان به بهانه مظنون بودن به تروریسم مشخص شد.
به گفته منابع اطلاعاتی آمریکا این بازداشتگاه آمریکایی در بخارست در مکانی در معرض دید به فاصله کمی از یکی از خیابانهای مرکزی شهر مخفی شده بود. امروز از این ساختمان به عنوان دفتر ثبت ملی اطلاعات سری استفاده و اطلاعات سری که از ناتو و اتحادیه اروپا می‌رسد در آن نگهداری می‌شود.
بازداشت‌شدگان در این مکان طی ماه اول شکنجه با ریختن آب بر روی آن‌ها، سیلی زدن به آن‌ها یا وادار کردن آن‌ها به ایستادن، از خواب محروم می‌شدند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها