مخالفت با طرح آمريکا براي بقاي گروهک تروريستي منافقين،

تظاهرات دردياله عليه فدراليته

 تظاهرات دردياله عليه فدراليته
چهارشنبه 23 آذر 1390 - 07:24

هزاران نفر از مردم شهرهاي مختلف استان دياله (شمال شرق بغداد ) در واکنش به تصميم روز دوشنبه (21آذر) برخي اعضاي شوراي استانداري دياله مبني بر تبديل اين منطقه به يک اقليم جدا از مرکز (فدراليته) تظاهرات و اين درخواست را محکوم کردند.

به گزارش چهارشنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، مردم استان دياله در شهرهاي بعقوبه ، الخالص ، المقداديه و ابي صيدا روز سه شنبه یعنی یک روز پس از اعلام اقلیم دیاله، با سردادن شعارهايي اين درخواست را محکوم کردند و آنرا توطئه اي عليه وحدت و انسجام اهالي اين استان و در راستاي توطئه اي منطقه اي و خارجي عليه عراق و ابقاي گروهک تروريستي منافقين برشمردند.

تصميم گيري و اعلام تبديل استان دياله به اقليم جدا از مرکز روز دوشنبه در نشست فوق العاده در غياب رييس شوراي استانداري، معاون وي و ديگر اعضاي شوراي استانداري صورت گرفته است.

اطلاعات غيرموثقي وجود دارد مبني براين که برخي اعضاي شوراي استانداري دياله و نمايندگاني که در طرح اعلام استان دياله به عنوان يک اقليم جدا از مرکز دست داشته اند ، رشوه و مبالغ زيادي براي تلاش درجهت تبديل اين استان به يک اقليم جدا دريافت کرده اند تا از اجرايي شدن تصميم دولت عراق براي اخراج گروهک تروريستي منافقين ساکن اين استان، تا آخر امسال جلوگيري کنند.

عبد الحسين البلداوي از شرکت کنندگان دراين تظاهرات در شهر الخالص گفت: طرح اعلام استان دياله به عنوان يک اقليم جدا از مرکز ، طرحي بعثي است که از سوي عربستان و قطر حمايت مي شود.

وي افزود: بازماندگان رژيم بعث و طايفه گرايان اهل تسنن از جمله "سليم الجبوري" و "عبد الله الجبوري" در پس طرح تبديل دياله از استان به يک اقليم جدا از مرکز قرار دارند.

مهندس عبد الرسول التميمي از تظاهرکنندگان در شهر بعقوبه به شبکه نهرين نت گفت: اقدام برخي از اعضاي شوراي استانداري دياله براي تبديل شدن به اقليم جدا از مرکز ، طرحي است که با دستورات آمريکا و با هماهنگي گروهک تروريستي منافقين ساکن در اين استان مطرح شده است.

تظاهرکنندگان در الخالص ، بعقوبه و المقداديه با سر دادن شعارهايي ، تصميم تبديل استان دياله به يک اقليم جدا از مرکز را محکوم کردند.

آنان پارچه نوشته هايي دردست داشتند که بر روي آن ها شعارهايي با مضمون هشدار درباره تقسيم کشور و احتمال جنگ داخلي نوشته بود.

دراين تظاهرات شمار زيادي از اعضاي قبايل بزرگ در استان دياله هم حضور داشتند.

مردم شهرهاي المقداديه و ابي صيدا هم با برگزاري تظاهرات ، خشم خود را از اعلام دياله به عنوان يک اقليم جدا اعلام کردند.

آن ها اعلام تصميم شوراي استانداري دياله براي معرفي اين استان به عنوان يک اقيلم جدا از مرکز را محکوم و اعلام کردند که بازماندگان بعثي و گروهک تروريستي منافقين و بعثي ها در پس اين طرح قرار دارند.

تظاهراتي مشابه هم مقابل ساختمان شوراي استانداري دياله در محکوميت اعلام اين استان به عنوان يک اقليم جدا از مرکز برگزار شد و تظاهرکنندگان اين اقدام را تصميمي طايفه اي قلمداد کردند که وحدت مردم عراق را تهديد مي کند.

دراين حال ، نيروهاي محافظ عبدالله الجبوري درمقابل چشمان نيروهاي پليس و ارتش به کتک زدن تظاهرکنندگان اقدام کردند.
 
اين تظاهرات در واکنش به تصميم شوراي استانداري دياله برگزار شد که روز دوشنبه در نشست فوق العاده اي در غياب رييس اين شورا ، معاون وي و شمار زيادي از اعضاي اين شورا تشکيل شد.

دراين نشست اعلام شد که استان دياله ، يک اقليم اداري واقتصادي جدا از مرکز است.

يک منبع مسوول در استان دياله به شبکه نهرين نت گفت: اعلام دياله به عنوان يک اقليم جدا از مرکز، تلاشي آمريکايي است که با هماهنگي اعضاي سفارت آمريکا با برخي از اعضاي فهرست العراقيه از جمله " سليم الجبوري " و " عبد الله الجبوري " صورت گرفته است.

ائتلاف کردستان عراق نيز در ترغيب اعلام استان دياله به عنوان يک اقليم جدا از مرکز مشارکت داشت و اين کار با همکاري گروهک تروريستي منافقين صورت گرفت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها