نشست نهم/ فصل جدید همکاری های اقتصادی ایران و سوریه

نشست نهم/ فصل جدید همکاری های اقتصادی ایران و سوریه
چهارشنبه 23 آذر 1390 - 17:42

نهمين نشست کميته پيگيري همکاري هاي اقتصادي ايران و سوريه در حالي در دمشق آغاز بکار کرد که دو طرف با توجه به شرايطي که سوريه در آن قرار دارد، براهميت برگزاري اين نشست تاکيد کردند.

برگزاری این نشست با شرايطي استثنايي که سوريه با آن مواجه است، همزمان شده است و تهران و دمشق تلاش می کنند نتایج اين نشست در مسیر حمايت از مواضع و ايستادگي دو کشور بويژه سوريه که خط دفاعي نخست در مقابل طرح های آمريکايي - اسراييلي عليه منطقه است، باشد.

وزير اقتصاد و تجارت سوريه در گفت وگو با شبکه خبری العالم در حاشیه این نشست گفت: روند روابط سياسي و استراتژيک سوريه و ايران اينک با برقراري روابط اقتصادي تجاري آشکار در حال تحکيم و تقويت است.

" محمد نضال شعار" افزود: در گذشته روابط تجاري دو کشور هم سطح با روابط سياسي نبود، اما اينک زمينه ای فراهم شده تا مذاکرات چند سال گذشته درخصوص تجارت آزاد به واقعيت بپيوندد و مجلس شوراي اسلامي ايران اين توافقنامه را مورد تاييد قرار داد تا فورا اجرا شود.

وي خاطرنشان کرد: امضاي توافقنامه تجارت آزاد بين ایران و سوریه اقدامي مثبت و ملموس در مسير روابط تجاري و اقتصادي ميان دو کشور است اما  اين توافقنامه باید به واقعيتي ملموس تبديل و ساز و کارهاي لازم براي تسريع در اجراي آن ايجاد شود.

سه کميته براي بررسي مسايل مسکن ، حمل  و نقل و روابط اقتصادي و تجاري در چارچوب اين توافقنامه تشکيل شد.

" نادر جابر عبدالله " مدير کل موسسه انبارداري و بازاريابي سوریه گفت: روابط تجاري بين سوريه و ايران از گذشته تاکنون معروف بوده و ارتباطي هميشگي ميان دو کشور در همه زمينه ها وجود داشته است.

وي اظهار داشت: نشست امروز براي انعقاد توافقنامه هاي بيشتر بويژه براي کمک به سوريه در شرايط فعلي آن است ، با توجه به اين تنگناي اقتصادي سوريه که ما آن را يک توطئه مي دانيم ، انشاءالله پيروز از آن بيرون خواهيم آمد.

وزير راه و شهرسازی ایران و رييس هيات ايراني نیزتاکيد کرد که روابط ميان دمشق و تهران الگويي عالي براي روابط ميان کشورهاست و تهران ميزان حملات عليه سوريه و نيز وحدت ملي آن را به خوبي درک مي کند.

" علي نيکزاد" تاکید کرد:ايران به حمايت خود از سوريه و سياست مقاومت و ايستادگي آن ادامه خواهد داد.

ناظران بر اين باورند فضاي دوستانه ای که بر نشست کميته پيگيري همکاري هاي اقتصادي سوريه و ايران حاکم است، بيانگر تمايل دو طرف براي بالا بردن سطح روابط اقتصادي در حد روابط سياسي است.

 

پربیننده ترین خبرها