عراق بزرگترین شکست آمریکا

عراق بزرگترین شکست آمریکا
جمعه 25 آذر 1390 - 04:10

يک نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي با تاکيد بر اينکه اشغال عراق طرحي راهبردي براي دراختيار گرفتن ثروت هاي منطقه بوده است، عقب نشيني آمريکا از عراق را بزرگترين شکست اين کشور دانست.

"منهل المرشدي" در مصاحبه با شبکه خبري العالم، گفت: خروج نيروهاي آمريکایي از عراق بر خلاف ادعاي برخي طرف ها اجباري بود نه اختياري و اظهارات کساني مانند باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا تلاشي براي حفظ آبروي این کشور است.

اين تحليلگر سياسي عراقي گفت: خروج همه نيروهاي آمريکایي از خاک عراق تا آخر سال 2011 و تثبيت حاکميت اين کشور پيروزي بزرگی براي عراقي ها به شمار می آید.

المرشدي به برخي تحرکات سياسي در عراق براي توجيه بقاي برخي از نيروهاي آمريکایي اشاره کرد و گفت: شخصيت هاي سياسي مهمي مانند اسامه النجيفي رئيس مجلس نمايندگان عراق در مصاحبه با شبکه اي تلويزيوني گفته است که شايد مجلس عراق مساله اعطاي مصونيت به مربيان نظامي آمريکایي را بررسي کند.

المرشدي گفت: برخي اظهارات جشني را که مردم عراق با خروج کامل نيروهاي آمريکایي برگزار خواهند کرد، پيشاپيش مکدر مي کنند، به عنوان نمونه صالح المطلک معاون نوري المالکي نخست وزير عراق گفته است که از استبداد مالکي رنج مي برد و مالکي وي را از حق "انجام وظايف و اختياراتش" محروم کرده است.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: شکست در عراق بزرگترين شکست آمريکا محسوب مي شود؛ زيرا اشغال عراق طرح راهبردی بزرگ آمريکا بود و مي خواست از طريق عراق سرنوشت و ثروت هاي ملل منطقه را به دست بگيرد، و منافع رژيم صهيونيستي را تضمين کند.

اين فعال سیاسی عراقي افزود: با وجود ادعاي آمريکا مبني بر خروج تاکتيکي و برنامه ريزي شده از عراق، خروج نيروهايش شکستي غيرقابل ترديد است، اما متأسفانه قشر سياسي عراق به جاي آنکه خروج نيروهاي آمريکایي را دستاوردي ملي محسوب کند، برخي طرف هاي سياسي با تحريک عوامل آمريکا در عربستان و قطر جنجالي را به نام استقلال استان هاي عراق به عنوان مناطق فدرال به پاکرده اند.

المرشدي افزود: عراق با وجود خروج نيروهاي آمريکایي مرحله بسيار سختي را در پيش رو دارد، و طرف هایي مانند فهرست العراقيه با حمايت از استقلال استان هاي عراق و اعطاي مصونيت به نيروهاي آمريکایي، علناً خواستار تجزیه عراق شده اند.

 

Swh - 10-51-17

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها