هدف قطر ازتفرقه افکنی‌ در عراق

هدف قطر ازتفرقه افکنی‌ در عراق
دوشنبه 28 آذر 1390 - 08:03

عضو ائتلاف دولت قانون در عراق برخي كشورهاي حوزه خليج فارس به ويژه قطر را به تلاش براي تفرقه افکني در عراق براي متزلزل کردن ثبات و امنيت و جلوگيري از قدرت گرفتن اين کشور در منطقه، متهم کرد.

"محمد العقيلي" روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم، درباره موضع كشورش در اتحاديه عرب درباره سوريه، گفت: موضع‌گيري عراق درباره سوريه هويت و ماهيت مستقل عراق را در داخل اتحاديه عرب و اينكه این کشور، نقش‌ منطقه‌اي‌اش را بازيافته است، نشان داد.

وي تاكيد كرد: برخي از كشورهاي عربي منطقه، با توجه به موضع منفعلانه‌شان درباره تحولات مصر، ليبي، تونس و يمن، اكنون تلاش مي‌كنند بر تصميم‌گيري عربي ،به ويژه در قالب اتحاديه عرب، تسلط يابند و تلاش مي‌كنند عراق نقشي در معادلات منطقه نداشته باشد.

محمد العقيلي تصريح كرد: اگر عراق بر مشكلات داخلي فائق شود، بي‌گمان، در عرصه خارجي و منطقه‌اي، با بازيابي جايگاه‌ واقعي‌اش، دستاوردهايي كسب خواهد كرد؛ از اين رو، برخي كشورهاي عربي، به ويژه قطر، براي تشديد اختلاف‌هاي داخلي عراق تلاش مي‌كنند تا با بهره‌برداري از خروج نيروهاي آمريكايي، مانع از فرايند سياسي در كشور شوند.

عضو ائتلاف دولت قانون ،گفت: قطر بر اين باور است كه عراق، به سرعت در حال بازيابي جايگاه واقعي‌اش در منطقه است، از اين رو تلاش مي‌كند، با تشديد اختلاف‌هاي داخلي در در عراق، مانع از تقويت جايگاه این کشور شود.

وی درباره اتهام‌هاي مطرح شده عليه "طارق الهاشمي"، معاون رئيس جمهوري عراق، گفت: درباره دست داشتن وي در اقدامات تروريستي و حملات در عراق مستندات و دلايل كافي وجود دارد، اما تصميم‌گيرنده در اين باره دستگاه قضايي عراق است و همگان بايد منتظر تصميم‌گيري تخصصی و غير سياسي دستگاه قضايي باشند.

العقیلی تصريح كرد: مردم عراق اجازه نمي‌دهند كه هر مسئولي با هر درجه سياسي كه باشد با خون و مال مردم عراق بازي كند، لازم است دولت عراق درباره اين گونه اشخاص تصميم‌هاي قاطعي بگيرد.

 

17:46



پربیننده ترین خبرها