قطر مجری طرح آمریکا در سوریه

قطر مجری طرح آمریکا در سوریه
دوشنبه 28 آذر 1390 - 14:57

بيروت (العالم) - يك استاد حقوق بين الملل گفت، پس از شكست توطئه ها براي بين المللي كردن مسأله سوريه، طرح اتحاديه عرب با تحريك آمريكا و نقش اجرايي قطر شكل گرفت.

«حسن جوني» در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: در پي مخالفت روسيه و چين با توطئه بين المللي كردن موضوع سوريه، طرح اتحاديه عرب با تحريك آمريكا و از طريق قطر شكل گرفت.

وي با اشاره به سلطه قطر بر اتحادیه عرب، گفت: انتقال مكان نشست هاي اتحاديه عرب از قاهره به دوحه، شاهدي بر نقش مزبور قطر در بحران سوريه است.

وی تأکید کرد: پروژه پيچيده وخطرناكي براي عملي كردن برخي اهداف آمريكا در منطقه، بويژه در رابطه با عقب نشيني از عراق و  ايجاد فتنه مذهبي در منطقه، ضد سوريه تدارك ديده شده است.

حسن جوني درباره موضع تركيه در قبال سوريه نيز گفت: در موضع تركيه شاهد نوعي عقب نشيني هستيم؛ زيرا آن ها زماني از ورود به جنگ ضد سوريه سخن گفتند، و دمشق را به جنگي فراگير و تحريم اقتصادي و  ايجاد منطقه بي طرف تهديد كردند. هيچ يك از اين تهديدات اما به نتيجه مورد نظر آن ها نرسيد، و تركيه اكنون بي ترديد در حال بازنگري در محاسباتش است.

حسن جوني ورود عراق به موضوع سوريه را براي ايجاد آشتي ميان سوري ها و ميان سوريه و  كشورهاي عربي آن هم در زمان عقب نشيني آمريكا از عراق از بعد سياسي مهم ارزيابي كرد و  عراق را در اين زمينه جايگزيني براي قطر و تركيه به شمار آورد.

وي همچنين درباره امكان اجراي سناريوي ليبي در سوريه گفت: سوريه به دلايلي همچون ليبي نيست؛ بشار اسد نزد ملت سوريه محبوبيت دارد و پاسدار كرامت آن هاست. او حامي مقاومت لبنان و فلسطين است و  در جنگي بزرگ و درازمدت با رژيم صهيونيستي به سر مي برد. از ديگر سو سوريه كشوري ايدئولوژيك و ديني است و مردمش را بر پايه وطن پرستي و ملي گرايي پرورش داده است.

وي سوريه را بازيگر مهمي در منطقه معرفي كرد و مدعي شد، ( نظام ) اين كشور سنگ زيربناي نظام هاي منطقه است و اگر  سقوط كند همه نظامي هاي منطقه سقوط خواهند كرد.

به گفته وي، سوريه از نظر پيمان ها و متحدانش نيز با ليبي متفاوت است. "ليبي جولانگاه نيروهاي آمريكايي بود و رژيم ليبي هر چند در مقام لفظ با آمريكا مي جنگيد، در عمل متحد ايتاليا و غرب بود".

 

MO – 18 – 19:48



پربیننده ترین خبرها