معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه هشدار داد:

تاکتیک جدید محور آمریکا واسرائیل در منطقه

تاکتیک جدید محور آمریکا واسرائیل در منطقه
دوشنبه 28 آذر 1390 - 19:36

معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، درباره تاکتيک جديد محور آمريکا و رژيم صهيونيستي در قبال تحولات منطقه هشدار داد.

"حسين امير عبداللهيان" شامگاه دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: محور آمريكا و رژيم صهيونيستي تاكتيك جديدي را در قبال تحولات منطقه اتخاذ كرده، كه تلاش مي كند از سرمايه و توان سياسي منطقه و سازوكارهاي موجود منطقه در راستاي پيشبرد اهداف خودش استفاده كند.

عبداللهیان افزود: بسياري از طرح هاي آمريكا در منطقه هيچ نفعي براي منطقه ندارد، و اساسا آمریکا در نگاه راهبردي صرفا منافع خودشان را دنبال مي كنند.

ابهام افکار عمومی منطقه در خصوص شتابزدگی قطر

وی در خصوص روابط ایران و قطر خاطرنشان کرد: روابط تهران و دوحه دوستانه و صميمانه و در سطوح مختلف رفت و آمدها جريان دارد و اراده مقامات عالي دو كشور بر توسعه و تعميق اين روابط در نگاه كلي در مجموعه خليج فارس و قطر ضمن اين نگاه راهبردي است.

عبداللهیان گفت: معتقدم از زماني كه حكومت قطر نقش سازنده اي در مسأله مقاومت و حمايت از فلسطين ايفا كرد، جايگاه ويژه اي در منطقه پيدا كرد.

عبداللهیان افزود: افكار عمومي در ايران و در منطقه و بويژه افكار عمومي در حوزه کشورهای بيداري اسلامي كه در منطقه شاهد آن هستيم، در خصوص برخي اقدامات شتابزده قطر و مواضع شبكه منسوب به اين کشور دچار ابهامات و سئوالات فراواني شدند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما انتظار داريم كه دوستان ما در قطر با درك شرايط منقطه اي و افكار عمومي نسبت به برخي رفتارهايي كه به نام قطر ثبت مي شود، تجديد نظري را داشته باشند.

عبداللهیان تأکید کرد: بر اساس گفت و گوهايي كه داريم، باور داريم كه رهبران قطر و بويژه امير اين كشور نگاهشان در زمينه حفظ محور مقاومت واقع بينانه است؛ اما ممكن است برخي طرفها ويا برخي افراد به گونه اي عمل كنند كه به اين نگاه خدشه اي جدي وارد كنند.

شتابزدگی قطر در خصوص سوریه

وی افزود: در موضوع سوريه ما نوعي شتابزدگي قطري را مشاهده مي كنيم كه حتما بايد علاج شود؛ و اگر قطر واقع بينانه به تحولات منطقه و سوريه نگاه كند، حتما در رفتار و عملكردش نسبت به اين موضوع تجديدنظري خواهد داشت.

امنیت منطقه مسأله مشارکتی است

عبداللهیان در خصوص امنیت منطقه گفت: امنيت بر اساس استراتيژيست هاي نظامي و فهم متداولي كه در دنيا وجود دارد، مقوله اي تفكيك ناپذير و تجزيه ناپذير است؛ امنيت مسأله اي مشاركتي است.

وی تأکید کرد: امنيت يا براي همه است يا براي هيچ يك از طرفها نيست، لذا تلاش ما اين است كه امنيت را در قالب مشاركت تمام طرفها منطقه اي تأمين كنيم.

عبداللهیان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از همه دستاوردهاي خودش در عرصه هاي مرتبط با امنيت، و عرصه هاي علمي در خدمت به منطقه استفاده مي كند، و راهبرد ما در امنيت منطقه به گونه اي است كه ما امنيت منطقه را امنيت خودمان مي دانيم، و امنيت جمهوري اسلامي ايران را امنيت تك تك كشورهاي منطقه مي دانيم.

وی افزود: اما اگر تصور شود كه كشوري مي تواند منطقه را براي ديگران نا امن كند، و براي خودش حاشيه امن ايجاد كند، با واقعيت تئوري هاي امنيتي مدرن و كنوني سازگار نيست.

مقابله با هر اقدامی ضد امنیت منطقه

عبداللهیان گفت: نگاه ما به امنيت منطقه سازنده است، و تلاش ما حركت در راستاي امنيت دست جمعي و تأمين امنيت منطقه اي و مقابله با هر حركتي است كه امنيت منطقه را مخدوش كند.

عبداللهیان گفت: انتظار ما اين است كه دوستان ما منطقه را به محلي براي جولان برخي نيروهاي فرامنطقه اي و نا امن كردن سوق ندهند، و اميدواريم كه با درك متقابل و مشتركي كه وجود دارد شاهد ثبات امنيت و استقلال هرچه بيشتر منطقه حساس و مهم خليج فارس باشيم.

دلیل ایران هراسی در منطقه

وی با اشاره به سفر به امارات ، كويت ، قطر و عمان، درباره روابط ايران با كشورهاي عربي خصوصا كشورهاي حاشيه خليج فارس گفت: روابط ايران با همسايگانش بويژه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس متين ، خوب و همواره رو به رشد است؛ و اين روابط از دير باز به دليل مشتركات تاريخي ، جغرافيائي ، فرهنگي و ديني به نحو مطلوبي وجود داشته است. به دليل چنين پيوندهائي است كه سياست ايران هراسي كه برخي طرف ها در منطقه دنبال مي كنند، هميشه سياستي شكست خورده و ناكارآمد بوده و است.

عبداللهیان افزود: در اين سفرها با وزراي امور خارجه درباره برخي مسائل دوجانبه گفتگو و

پربیننده ترین خبرها