آیا باراک، اوباما را قانع کرد؟

آیا باراک، اوباما را قانع کرد؟
سه شنبه 29 آذر 1390 - 08:54

پس از ديدار ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي با باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا، بار ديگر موضوع هسته اي ايران، جايگاه ويژه اي در رسانه هاي رژيم صهيونيستي را به خود اختصاص داد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم،" امير اورن" تحليلگر امنيتي روزنامه "هاآرتص" در مقاله ای با عنوان " آيا ايهود باراك چراغ سبزي ازباراك اوباما براي حمله به ايران دريافت كرده يا خير؟" نوشت و روزنامه معاريو نيز گفتگوی روزانه خود را به اظهارات "دنيس راس" مشاور سابق رئيس جمهوري آمريكا اختصاص داد كه وي از احتمال اقدام نظامي رژیم صهیونیستی عليه ايران بدون هماهنگی با آمريكا خبر داد. 

امیر اورن در مقاله روزنامه صهیونیستی هاآراتص نوشت: باراك اسرائيلي درنشست با باراك آمريكايي همه دلايل خود براي حمله به ايران را برشمرد و اوباما نیز با مطرح کردن پنج دليل مخالفت خود با اقدام نظامی علیه ایران را مطرح کرد.

این مقاله می افزاید: آيا در نشست نيم ساعته ميان اين دو نفر، اسرائيل توانست چراغ سبزي براي حمله به ايران دريافت كند، يا اين نشست نسخه جديدي از نشست 25 مه 1982 آريل شارون وزير جنگ اسرائيل و الكساندر هيگ وزير دفاع آمريكا بود که اسرائيل با درك نادرست به لبنان حمله كرد.

اورن مي گويد: هيچ دليل روشني وجود ندارد كه آيا باراك در قانع كردن اوباما براي حمله نظامي به ايران موفق شده يا خير؟ باراك با همه مقامات آمريكايي ديدار داشته است، اما اوباما تصميم گيرنده اصلي است.

وي افزود: باراك در تقسيم كار كابينه نتانياهو، پل ارتباطي با دمكرات‌ها است؛ زيرا وي هنوز شريك فكري دمكرات‌هاست و اين نكته در شرايطي كه نتانياهو به دنبال پيروزي جمهوري خواهان است، به نفع وي است؛ بدون شك نتانياهو "نيوت گينگريچ" كه هم پيمان وي بر ضد بيل كلينتون رئيس جمهوري پیشین آمريكا در اواسط دهه نود بوده را ترجيح مي دهد.

این نویسنده صهیونیست افزود: مواضع مقامات اسرائيلي كاملا مشخص است؛ نتانیاهو با جمهوري خواهان، باراك با دمكرات‌ها و سومين نفر سياسي اسرائيل هم آويگدور ليبرمن وزیر خارجه با ولاديمير پوتين است.

"لئون پانه‌تا" وزير دفاع آمريكا اخيرا و به صورت علنی، دلايل عزم كشورش براي جلوگيري از دست يافتن ايران به قدرت هسته اي را با اقدام ديپلماتیک و تحريم ها بيان كرده و از تركيه به عنوان سنگ زيريني براي سياست منطقه ستايش كرده و خواستار سازش اسرائيل و تركيه شده است.

آریون می افزاید: حمله نظامي اسرائيل به ايران ثبات منطقه را از بين خواهد برد و ژنرال مارتين دمبسي رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز موافقت خود را با این اقدامات ديپلماتيك بيان كرده و آمريكا نيز به هنگام بررسي مسئله ايران مواضع كشورهاي عربي و تركيه را درنظرمي گيرد. 

این مقاله می افزاید: اگر ماموريت باراك در واشنگتن قانع كردن اوباما براي حمله نظامي به ايران باشد، ظاهرا شكست خورده است.

اما "دنيس راس" مشاور پیشین رئیس جمهور آمریکا درمصاحبه با روزنامه "معاريو" با فرافکنی خاص و همیشگی مي گويد: سناريوي احتمالي اسرائيل حمله به ايران بدون بدون اطلاع آمريكاست و اسرائيل مستقلا براي رفع نياز خود اقدام مي كند.

راس در اولين مصاحبه پس از استعفا از پست مشاور ويژه رئيس جمهور در مسائل خاورميانه و شمال آفريقا، نگراني هاي شمار زيادي از سياستمداران و نظاميان آمريكايي در ماه‌هاي اخير را تكرار مي كند، اما معاريو بر اهميت سخنان وي تاكيد دارد، زيرا وي سالهاي اخير در خط تل آويو - واشنگتن حركت كرده و اسرار زيادي از ديدارهاي مشترك نتانياهو و مقامات امريكايي مي داند.

راس در اين مصاحبه اعتراف می کند: آمريكا شايد از تصميم اسرائيل مبني بر حمله نظامي به ايران غافلگير شود.

وي در خصوص نزديك بودن حمله اسرائيل به ايران، گفت: فكر نمي كنم جنگ به اين زودي ها اتفاق بيفتد و فرصت زيادي براي تغيير روش ايراني و اعمال فشار بيشتر بر آنها داريم، واضح است كه ايران درك خوبي از تحريم ها دارد!! اما بايد بداند كه آينده سخت‌تري نيز پيش رو دارد.

راس در این مصاحبه گفت: بدون شك صنعت ايران و بانك مركزي نيز مشمول تحريم مي شود، اما بايد با هماهنگي محافل بين المللي و مشاركت ديگر كشورها باشد. این مقام سابق آمریکایی&zw

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها