بیزاری از ترکیه گسترش می‌یابد

بیزاری از ترکیه گسترش می‌یابد
سه شنبه 29 آذر 1390 - 08:54

رسانه‌هاي عراقي خبر اقدام براي جلوگيري از خروج طارق الهاشمي معاون رئيس جمهور اين كشور را به طور گسترده پوشش داده اند. اين رسانه ها همچنين در اخبار و گزارش هاي خود به پوشش دادن موضوع انتقاد اسامه النجيفي رئيس پارلمان عراق از موضع نخست وزير اين كشور مبني بر حمايت از نظام سوريه پرداخته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، حلمی موسی نویسنده روزنامه السفیر در گزارشی به بررسی نقش منطقه‌ای و موقعیت فعلی ترکیه پرداخته است. وی با اشاره به اتفاقات جدید در عراق و صدور حکم دستگیری معاون رئیس جمهور این کشور می‌نویسد: اين مواضع سياسي شخصيت هاي عراق از سوي لابي تركيه در اين كشور و در صدر آنها الهاشمي و النجيفي اظهار شده است و آنها همواره مواضعشان را با آنكارا هماهنگ كرده اند تا حدي كه حتي در برخي موارد از طريق تلفن هاي همراهشان از وزارت امور خارجه تركيه اوامري را دريافت مي كردند. اين امر از سوي منابع مورد اعتماد عراقي و تركيه‌اي تأييد شده است.

برهمين اساس اظهارات نوري مالكي در گفتگو با روزنامه وال استريت ژورنال در ديدارش از امريكا را به خوبي مي توان دريافت. وي در اين گفتگو اظهار داشت: تهديد اصلي عليه عراق نه از طريق ايران، بلكه از سوي تركيه است، زيرا اين كشور همواره در امور داخلي عراق دخالت مي‌كند و با استفاده از برخي از گروه‌ها و شخصيت هاي سياسي و سفراي خود در اين زمينه اقدام مي‌كند كه اين امر از سوي دولت عراق همواره محكوم شده است.

موضع عراق عليه تركيه نقشه جديدي را در زمينه روابط منطقه‌اي ترسيم مي كند و دايره مخالفان سياست تركيه در منطقه را گسترده تر مي كند.

پس از آنكه امريكايي‌ها پس از اشغال عراق اقدام به اخراج تركيه از اين كشور كردند، تركيه جايگزيني ايران به جاي امريكا در عراق، به عنوان كشوری که نفوذ بيشتری در بغداد دارد را به معناي شكستي براي خود مي داند. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه عدم مشاركت اين كشور در اشغال عراق را يك اشتباه دانسته و در اين زمينه اظهار ندامت كرده بود.

آنكارا تقريبا از يك سال پيش تاكنون معادلات عراق را در راستاي ضربه زدن به منافع ايران به بازي گرفته است و در تلاش‌هايش براي جلوگيري از رسيدن نوري مالكي به نخست وزيري و جلال طالباني به رياست جمهوري مجدد در عراق دچار شكست شد؛ امري كه "اصلي آيدين طاشباش" نويسنده تركيه‌اي آن را به منزله سياست سني تركيه در عراق ناميد كه اردوغان تلاش كرد براي سرپوش گذاشتن بر شكست خود در اين زمينه و در پاسخ به ديدار احمدي نژاد از لبنان و شكست در زمينه تعيين رهبران دلخواه اين كشور در صحنه سياسي عراق، اقدام به ديدار از لبنان كرد.

اما اين سياست نيز دچار شكست شد. زيرا پس از گذشت كمتر از دو ماه از اين ديدار كه در آن رهبران ديگر اهل سنت لبنان يعني نجيب ميقاتي و محمد الصفدي ناديده گرفته شده بودند، سعد الحريري از حكومت بركنار شد.

موضع عراقي‌ها از زمان آغاز بحران سوريه عليه اهداف تركيه در راستاي دستيابي به نفوذ در اين كشور يا حداقل تبديل كردن عراق به فضايي براي ايجاد توازن در ميان عوامل نفوذ ايران و عربستان، داراي انعطاف بود. تركيه در اين راستا اقدام به امضاي توافق نامه ايجاد شوراي همكاري استراتژيك با عراق كرد كه اين امر با حضور سران و وزراي دو كشور برگزار گرديد. اما اين توافق نامه در پارلمان عراق به تصويب نرسيد و به نظر مي‌رسد با توجه به اختلافات دو كشور در زمينه مسائل دو جانبه و منطقه‌اي بعيد به نظر مي رسد اين امر اتفاق بيفتد.

سميح ايديز مقاله نويس روزنامه مليت چاپ آنكارا مي‌نويسد: بيزاري از تركيه در منطقه خاورميانه در حال افزايش است. بلكه حتي علت عدم مشاركت تركيه در نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در هفته گذشته فقط به وتوي قبرس نبود بلكه به اين دليل بود كه كشورهاي عربي و به ويژه نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب فشارهايي را براي اتخاذ موضع يكپارچه وارد مي‌كردند.

ايديز بر اين باور است كه موضع اتحاديه عرب در واقع موضع مصر بود. زيرا مصر از نقش منطقه اي تركيه احساس رضايت نمي‌كند بلكه الگوي تركيه را مردود دانسته و آن را براي مصر نامناسب می‌داند و اين يكي از موضوعاتي است كه در مباحث داخلي در مصر منتشر شده است.

همچنين درباره سوريه بايد گفت: نه تنها سوري‌ها بلكه حتي ايران و عراق نيز تركيه را به دخالت در امور داخلي اين كشور و حمايت از گروه‌هاي مسلح سوري و تأمين سلاح براي آنها متهم مي‌كنند.

روابط ايران و تركيه نيز به علت مسأله سوريه، رادار سپر دفاع موشكي آمریکا و نزاع سني – شيعه، در مسير صحيح به پيش نمي‌رود، بلكه حتي اخيرا يكي از فرماندهان ارشد نظامي ايران تهديد كرده است كه سپر موشكي مستقر در منطقه ملطیه تركيه را مورد هدف قرار خواهند داد. ايراني‌ها همچنين از تركيه به علت "تلاش براي صدور

پربیننده ترین خبرها