فروش تجهیزات سانسور به عرب‌ها

فروش تجهیزات سانسور به عرب‌ها
سه شنبه 29 آذر 1390 - 10:25

مجله امريكايي فارين پاليسي اخيرا در گزارشي اعلام كرده است كه برخي از كشورهاي عربي از جمله عربستان، قطر، كويت، مصر و بحرين براي كنترل و سانسور اطلاعات از سيستم هاي تهيه شده از سوي شركت هاي اروپايي و كانادايي استفاده مي كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، در اين گزارش آمده است: تكنولوژي مذكور از سوي دولت ها براي سركوب تظاهركنندگان و انقلاب ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي نمونه در بحرين بازجويان دستگاه امنيتي با استفاده از دستگاه‌هاي شنود فعال، براساس اين سيستم ها اقدام به شكنجه تظاهركنندگان دستگير شده مي كنند.

اين سيستم ها به رژیم آل‌سعود براي بستن سايت هاي مخالفان و جلوگيري از انتشار اطلاعات عليه نظام و افشاي جدال ميان جناح هاي داخل خاندان حكومتي بر سر قدرت، ثروت و مسند پادشاهي كمك مي كنند. از سوي ديگر اين كشور با استفاده از پارازيت از انتشار برنامه هاي شبكه هاي بي‌طرف كه درصدد بيان حقايق و افشاي فساد خاندان حاكم و اثبات توطئه نظام عليه شهروندان عربستاني هستند جلوگيري مي كند.

از سوي ديگر اين سيستم ها به نظام‌هاي ديكتاتوري اين امكان را مي دهد كه پيامك‌ها، ايميل‌ها و پيام هاي صوتي شهروندان را رصد مي‌كنند.

لازم به ذكر است سيستم‌هاي مذكور از سوي شركت‌هاي اروپايي و امريكايي توليد مي‌شود و به طور محرمانه آنها را در اختيار كشورهاي عرب مخالف قانون بين المللي گردش آزاد اطلاعات قرار مي‌دهند. اين امر چالشي براي كشور امريكا به شمار مي‌آيد كه وزير خارجه اين كشور از شركت هاي مذكور درخواست كرده بود قبل از ارائه اين سيستم ها به این قبیل كشورها از گردش آزاد اطلاعات توسط آنها اطمينان يابند.

با وجود تلاش كشورهاي عربي براي كنترل و سانسور اينترنت، شبكه‌هاي ماهواره‌اي و ساير روش‌هاي انتشار اطلاعات، اين امر از فيلتر كردن برخي سايت ها در داخل اين كشورها عبور مي‌كنند. آنها با اين اقدام تلاش مي‌كنند تا برخي از فعالان سياسي را از فعاليت منع و از انتشار برخي اخبار حساس جلوگيري كنند. اين در حالي است كه اخبار مذكور به راحتي براي شهروندان يا افراد مقيم در خارج از اين كشورها انتشار مي يابد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها