استاد تاریخ سیاسی دانشگاه بغداد:

عربستان و آمریکا، ریشه ناآرامیهای عراق

عربستان و آمریکا، ریشه ناآرامیهای عراق
چهارشنبه 30 آذر 1390 - 04:33

استاد تاريخ سياسي دانشگاه بغداد، با اشاره به نقش منفي آمريکا و عربستان سعودي در عراق، تاکيد کرد که همه عمليات هاي تروريستي و مشكلات عراق ريشه در رياض دارد.

"جاسب الموسوي" روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم در بغداد، خواستار استرداد طارق الهاشمي معاون رئيس جمهور عراق از منطقه كردستان و محاكمه وي در دادگاههاي عراق به اتهام رهبري عمليات تروريستي شد و گفت: اين آمريكا بود كه چنين تروريستهايي را خارج از فرایند انتخابات وارد سیاست کرد و آنها را در سمتهاي بالاي دولتي جای داد.

وی افزود: طارق الهاشمي و جرياني كه الهاشمی نماينده آن است، روند سياسي عراق را نمي پذيرند؛ برخي جريانها در عراق شراكت و حقوق شهروندي ديگران را نمي پذيرند مثلا جرياني كه با صدام همراه بوده اند.

الموسوي گفت: برخي سياستمداران عراقي با طرحهای کشورهای عرب منطقه مثل عربستان در ارتباط هستند كه این طرح ها خواستار ثبات در روند سياسي عراق نيست.

استاد تاریخ سیاسی دانشگاه بغداد با انتقاد از اعطاي سمتهاي دولتي ارشد به افرادي كه دستشان به خون عراقي ها آغشته است، گفت: اين مسئله با اصول روند سياسي و نتايج انتخابات عراق منافات دارد و اشغالگران آمريكايي براي آن تلاش كرده اند.

وي خواستار محاكمه و بازجويي از هر مقام سياسي ديگري كه با الهاشمي در عمليات تروريستي دست داشته است، شد و گفت: محاكمه الهاشمی بايد حضوري باشد؛ نمي توان الهاشمي را غيابي محاكمه كرد؛ در حالي كه وي در  كردستان يا تركيه حضور داشته باشد.

الموسوي تاکید کرد: آمریکا بمبهاي ساعتي بزرگي در روند سياسي عراق بر جای گذاشته است. از سوی دیگر كشوري كه نقش منفي اول در مسائل عراق دارد، عربستان است.

وی افزود: من تاكيد مي كنم كه همه عمليات تروريستي و مشكلات در عراق ريشه در رياض دارد؛ تعداد زيادي از سياستمداران عراقي با عربستان و كشورهاي ديگر شوراي همكاري خلیج فارس و شايد كشورهاي غربی مثل آمريكا و انگليس ارتباط دارند و اين مسئله، روند سياسي عراق را مختل مي كند.

20-18:08

پربیننده ترین خبرها