تناقض آشکار در مواضع آمریکا؛

از کشتار افغانها تا دوستی با طالبان

از کشتار افغانها تا دوستی با طالبان
چهارشنبه 30 آذر 1390 - 09:50

دولت آمريکا که در سال 2001 ميلادي با لشکرکشي به افغانستان بدنبال سرنگوني رژيم طالبان رفت و در اين راه هزاران نفر از مردم بي گناه اين کشور کشته يا آواره شدند؛ امروز در تناقضي آشکار از زبان معاون رئيس جمهور خود از عدم دشمني با طالبان و دراز کردن دست دوستي با اين گروه سخن به زبان آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "جوبایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با مجله آمریکایی نیوزویک گفت: طالبان دشمن ما نیست. این بسیار مهم است.

وی گفت: تاکنون هیچ جمله ای یا اظهار نظری از رئیس جمهوری آمریا در زمینه سیاست ما دیده نشده است که گفته باشد طالبان دشمن ما هستند زیرا منافع آمریکا را تهدید می کنند.

این نخستین بار است که از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون یک مقام بلندپایه آمریکا از دشمنی نداشتن این کشور با گروه طالبان سخن می گوید.

آمریکا درسال 2001 میلادی برای سرنگونی رژیم طالبان و جنگ با شبکه القاعده به افغانستان لشکرکشی کرد و این کشور را تاکنون در اشغال خود دارد.

در این جنگ تاکنون هزاران نفر از مردم بی گناه افغانستان کشته یا آواره شدند و هنوز مردم جنگ زده افغانستان تاوان اشغالگری بیگانگان را پس می دهند.

امروز بعد از گذشت 10 سال از اشغال افغانستان، مقامات آمریکایی در موضعگیری متناقض، سخن از عدم دشمنی با طالبان و حمایت از آشتی حکومت با این گروه سر داده اند؛ بدون اینکه بگویند که تاوان این 10 سال اشغالگری را چه کسی می خواهد، بدهد؟

در همین راستا نیز دولت قطر اخیرا فعال شده است و همسو با رویکرد تازه دولت آمریکا درصدد بازگشایی دفتر گروه طالبان در شهر دوحه برآمده است؛ امری که اعتراض دولت افغانستان را درپی داشته است.

اینگونه که بر می آید آمریکا بعد از 10 سال بدنبال آن است که پرونده افغانستان را از طریق دادن دست دوستی با طالبان بسته و به نحوی به ناکامی چندین ساله خود در این کشور پایان دهد؛ بدون اینکه پاسخی به افکار عمومی جهان درقبال هزینه های انسانی و مالی تحمیلی این جنگ به ملت افغانستان داده باشد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها