برنامه هاي نخستين كابينه تونس پس از انقلاب اعلام شد؛

توجه به موازين اسلامي و بهبود اقتصاد تونس

توجه به موازين اسلامي و بهبود اقتصاد تونس
جمعه 2 دی 1390 - 15:17

نخست وزير تونس درحالي سه شنبه شب (29آذر) اعضاي نخستين كابينه اين كشور پس از انقلاب مردمي را به رييس جمهور موقت تقديم كرد كه توجه به موازين اسلامي و بهبود وضعيت اقتصادي مردم را اولويت برنامه هاي خود اعلام كرد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار شبكه خبري العالم، وزيران مهم "حمادي الجبالي" نخست وزير تونس از حزب اسلامي النهضه هستند.

به دنبال معرفي كابينه تونس به رييس جمهور، وي نيز فهرست اعضاي كابينه را به شوراي ملي موسسان تقديم كرد تا اين شورا به دولت راي اعتماد بدهد.

اعضاي كابينه حمادي الجبالي نخست وزير تونس ،كه هم اكنون به شوراي ملي موسسان نيز معرفي شده است، شامل 41 وزير است در حالي كه خبرهاي غير رسمي حاكي از انتخاب 50 وزير براي كابينه بود.

سمير ديلو سخنگوي رسمي حكومت جديد تونس در گفت وگو با شبكه خبري العالم در باره كاهش وزيران كابينه از 50 به 41 عضو، تصريح كرد: تعداد اعضاي كابينه كه پيش از اين به رسانه ها ارايه شده بود بر اساس اخبار غير رسمي و غير دقيق بود.

وي افزود: كاهش تعداد وزيران به معناي كاهش بودجه هاست و اين با توجه به شرايط فعلي كشور امري پسنديده است.

يادآور مي شود كه حكومت جديد، وزارتخانه هاي اصلي مانند دادگستري و وزارت كشور و وزارت خارجه را به حزب اسلامي النهضه واگذار كرده است و ديگر وزارتخانه ها نيز ميان دو حزب كنگره و التكتل و تعدادي از مستقل ها تقسيم شده است.

الجبالي نخست وزير تونس با معرفي كابينه سرفصل هاي برنامه دولت را ارايه داد و تلاش خود را براي بازنگري در بخش ماليات و توسعه آن و فعال سازي بازار مالي و به كارگيري نظام بانكداري اسلامي به كار بست.

نخست وزير تونس همچنين اعلام كرد كه كابينه او به دنبال راه حل هايي براي اختصاص اعتبار ويژه براي صندوق هاي اجتماعي و حمايت و پشتيباني از بخش هاي كشاورزي و گردشگري است.

وي همچنين بر اهميت ايجاد راه حلهايي براي مشكل بيكاران و فراهم كردن شرايط بهتر براي سرمايه گذاران در داخل و خارج تاكيد كرد.

جبالي رويكردها و مواضع دولت تونس در حمايت از  مردم فلسطين را نيز تشريح كرد.

محمود بارودي عضو جنبش مخالفان در شوراي موسسان تونس در گفت وگو با العالم، برنامه دولت جديد را ستود و تصريح كرد: اين برنامه از شاخصه هاي مثبتي برخوردار است ولي احتمالا در اجرا با مشكلاتي مواجه خواهد شد.

وي افزود: اين برنامه براي مدت 5 يا ده سال و نه براي يك مدت انتقالي يك سال و نيم در نظر گرفته شده است.

رضا سعيدي وزير مشاور نخست وزير تونس گفت: بسياري از طرح هاي سرمايه گذاري به زودي به ثمر خواهد رسيد و تماس ها با سرمايه گذاران بزرگ خارجي و داخلي در اين خصوص ادامه دارد همچنين بازرگانان بزرگ تونسي نيز براي اجراي اين برنامه مشاركت فعال و سازنده دارند.

برنامه كابينه جديد تونس از سوي حمادي جبالي نخست وزير اين كشور به شوراي موسسان ارايه شده است. نخست وزير در تلاش است اين برنامه را با وجود مشكلات عديده اقتصادي اجرا كند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها