ناظران عرب درسوريه بايد بي طرف باشند

ناظران عرب درسوريه بايد بي طرف باشند
جمعه 2 دی 1390 - 16:52

مدير كل موسسه واحد انتشارات و مطبوعات در سوريه با اشاره به ورود ديروز (پنجشنبه) هيات ناظران اتحاديه عرب به دمشق گفت: اين هيات بايد برخوردي واقع گرا و بي طرفانه داشته باشد و تصويري كه از سوريه ارايه مي دهد ، بي طرفانه باشد.

"خلف المفتاح" روز جمعه در گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد كه اين كميته بايد به صورتي به مسايل سوريه بپردازد كه موضوعيت داشته باشد و تصويري كه از اين كشور ارايه مي دهد ، تصويري واقعي باشد نه تصويري كه برخي رسانه ها جلوه مي دهند.

المفتاح اظهار داشت: دولت سوريه با حسن نيت با هيات ناظران اتحاديه عرب رفتار خواهد كرد به شرط آن كه اين هيات هم بي طرفي خود را ثابت كنند.

وي افزود: اين هيات اگر بخواهد بي طرفانه وضعيت سوريه را گزارش دهد همان گزارشي را خواهد داد كه دولت سوريه در باره وجود عمليات كشتار توسط گروه ها و باندهاي مسلح اعلام كرده است.

المفتاح تصريح كرد: عملكرد اين هيات زير نظر خواهد بود و نوع تحركات و نقشي كه ايفا خواهند كرد به عنوان آزموني براي آن خواهد بود. بنابراين از اين هيات مي خواهيم در دام برخورد گزينشي و انتخاب برخي مناطق و رها كردن مناطق ديگر نيفتند و در بازتاب وضع سوريه همه جناح ها و جزييات اين كشور را مدنظر قرار دهند.

مدير كل موسسه واحد انتشارات و مطبوعات در سوريه در ادامه خاطر نشان كرد: دولت سوريه به صورت اصولي به ماموريت اين هيات خوش بين است و قصد دارد نيت و مقاصد و گزارش هاي اين را بيازمايد. اقدامات ميداني اين هيات ثابت خواهد كرد كه آنان تاچه حد به وظايف محوله و ماموريت خود پايبند هستند.

وي تاكيد كرد كه برخي از طرف ها در اتحاديه عرب به دنبال سياسي سازي اين هيات و وظايف آن هستند اما ما از هيات ناظران اتخاديه عرب مي خواهيم از اين تاثيرات به دور بمانند.

المفتاح سپس خاطر نشان كرد كه وظايف محوله به هيات ناظران همان وظايفي است كه پروتكل امضا شده ميان اتحاديه عرب و دولت سوريه آن ها را تضمين كرده است و آن نظارت بر واقعيت هاي جاري در سوريه و ارزيابي آن است. در هر صورت هم دولت سوريه و هم طرف هاي درگير بحران و هم اتحاديه عرب بر اساس پروتكل وظايفي دارند كه بايد به آن ها پايبند باشند.

ورود ناظران عرب به سوريه

گروه 30 نفره ناظران كشورهاي عرب به همراه تعدادي از خبرنگاران دیروز (پنجشنبه 1دي) وارد سوريه شدند. بنابر اعلام منابع خبري انتظار مي رود گروه بعدي ناظران كه 150 نفر هستند روز يكشنبه آينده (4دي) وارد اين كشور شوند.

اين گروه ناظران بر نحوه اجراي طرح اتحاديه عرب توسط  دولت سوريه نظارت مستقيم خواهند داشت و همزمان اوضاع داخلي اين كشور را مورد سنجش قرار داده و تلاش خواهند كرد تا عاملان اصلي كشتار غير نظاميان را مشخص و معرفي كنند.

پربیننده ترین خبرها