گروه هاي فلسطيني به توافق رسيدند

گروه هاي فلسطيني به توافق رسيدند
جمعه 2 دی 1390 - 18:03

قاهره (العالم) ـ كارشناس مصري تاكيد كرد كه انقلاب هاي عربي در منطقه موجب شد تا رهبران فلسطيني با وجود اختلاف در ديدگاهها و راهبردها، به يك راه حل ميانه رضايت دهند پيش از آنكه ملت هاي عربي يا ملت فلسطين آنها را از جايگاه هايشان كنار بزنند.

ابراهيم حراوي مدير مركز مطالعات فلسطين در قاهره روز جمعه در گفتگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: بارزترين مساله اي كه در گفتگوهاي فلسطيني در قاهره مورد توافق گرفت، تشكيل يك ساختار رهبري براي اجراي انتخابات است.

حراوي گفت: نشست قاهره در سه سطح فعال بود، اول ميان فتح و حماس ، دوم ميان همه گروههاي فلسطيني و سوم يك ساختار رهبري ميان سازمان آزاديبخش فلسطين.

وي افزود: مجموعه اي از توافقنامه ها وجود داشت كه با 6 پرونده آغاز شد كه در راس آنها پرونده آشتي اجتماعي است كه كميته اي از همه گروههاي فلسطيني در غزه و كرانه باختري براي تحقق اين موضوع تشكيل شد.

مدير مركز مطالعات فلسطين در قاهره تاكيد كرد كه فرماني هم از سوي محمود عباس و هم مجلس قانونگذاري فلسطين براي تشكيل كميته مصالحه صادر شد. كميته هاي ديگري نيز كار خود را آغاز كردند. پرونده تشكيل دولت تا پايان ماه ژانويه بنا به درخواست محمود عباس به بعد از ديدار با كميته چهارجانبه بين المللي موكول شد.

حراوي پيش بيني كرد كه انتخابات و ديدارهاي آتي در تاريخ تعيين شده برگزار شود از جمله انتخابات شوراي ملي سازمان ازاديبخش و مجلس قانون گذاري و يا انتخابات رياست جمهوري .

مدير مركز مطالعات فلسطين در قاهره تاكيد كرد كه بحراني واقعي در مساله مصالحه فلسطيني و در ديدگاهها و راهبردها بويژه ميان جنبش حماس و محمود عباس و جنبش فتح و يا ميان جنبشهاي مقاومت و جنبشهاي سازش محور وجود دارد اما وضعيت انقلابي جهان عرب باعث شد كه همگي به يك راه حل ميانه رضايت دهند.

وي اظهار داشت: انقلابهاي عربي اگر به سرزمينهاي فلسطيني برسد ، ممكن است كه اين رهبران فلسطيني در معرض حملات ملتهاي عرب و ملت فلسطين قرار بگيرند.

حراوي با اشاره به تشكيل كميته اي براي بررسي ساختار رهبري و پيوستن شخصتيهاي ديگري به آن براي برگزاري انتخابات و تشكيل مجلس قانونگذاري ، تصريح كرد: ساختار رهبري موقت، جايگزين سازمان ازاديبخش فلسطين نيست ولي در موازات آن قرار دارد و همه شركت كنندگان در سازمان ازاديبخش در كنار جنبش حماس و جهاد اسلامي و رهبران مستقل در آن حاضر خواهند شد.

وي تاكيد كرد كه پرونده دستگاه امنيتي مرتبط به پرونده حكومت است كه خود نيز به انتخابات مربوط مي شود. همگي سعي مي كنند كه نقشي مثبت در مصالحه داشته باشند مصالحه اي كه همه اختلافات را رفع خواهد كرد بويژه با پايان يافتن پرونده بازداشت شدگان و بازگشت فتح به نوار غزه.

نشست اخير گروه‌هاي فلسطيني با وجود اختلافات بين آنها در قاهره پايان يافت و شركت‌كنندگان در اين نشست بر مثبت بودن دستاوردهاي آن تاكيد كردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها