پروژه عربستان و قطر برای نجات الهاشمی

پروژه عربستان و قطر برای نجات الهاشمی
شنبه 3 دی 1390 - 07:49

دولت هاي قطر و عربستان براي نجات "طارق الهاشمي" معاون رئيس جمهوري عراق از دستگيري و محاکمه به تحركات گسترده اي دست زده اند و برخي خبرها از تلاش "نبيل العربي" دبيركل اتحاديه عرب براي پادرمياني در اين پرونده حکايت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، برخی منابع در اتحاديه عرب فاش كردند: دولتهاي عربستان و قطر تحركات گسترده اي را براي دستيابي به توافق درباره طرحی براي دخالت در مسائل داخلي عراق و تلاش براي پاسخ دادن مثبت به درخواست طارق الهاشمي معاون رئيس جمهوري این کشور آغاز کرده اند.

طارق الهاشمی خواستار دخالت اتحاديه عرب در پرونده قضایی خود شده است زیرا به اعتقاد او، نماينده اقليت اهل سنت در روند سياسي عراق به شمار مي رود.

براساس گزارش پایگاه خبری نهرين نت، اين منابع گفتند: نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب با سفراي كشورهاي عربي عضو اتحاديه عرب براي رايزني درباره چگونگي آغاز دخالت در عراق براي نجات طارق الهاشمي از پيگرد قضایی و ادامه نقش اعراب سني در روند سياسي عراق تماس گرفته است.

نهرین نت افزود: عربستان و قطر در اين زمينه به نبيل العربي گفته اند كه مسئله طارق الهاشمي جنايي و قانوني نيست بلكه طايفه اي است.

براساس اين گزارش، طارق الهاشمي در تماس تلفنی نبيل العربي را در جريان حكم دستگيري خود قرار داده و ادعا كرده كه اين مسئله رویکرد طايفه اي دارد.

درهمين ارتباط، "اياد علاوي" رئیس فهرست العراقيه نيز در تماس با نبيل العربي ادعا كرده است كه پرونده طارق الهاشمي یک پرونده طايفه اي است نه كيفري.

ناظران سیاسی درخواست كمك الهاشمي از اتحاديه عرب، سازمان همكاري اسلامي، سازمان ملل متحد و "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا براي دخالت به منظور نجاتش از حكم دستگيري و محاکمه را به مثابه تلاش او برای دادن رنگ و بوی طائفه ای به این حکم می دانند.

این ناظران معتقدند الهاشمی تلاش می کند تا پرونده خود را از روند قضایی خودش خارج کرده و چنین وانمود کند که برای او براساس رویکردهای طائفه ای پرونده سازی شده است.

این درحالی است که حکم بازداشت الهاشمی توسط پنج قاضي عراقي از جمله قضات اهل سنت صادر شده است.

دستگاه قضایی عراق اخیر حکم بازداشت الهاشمی را درپی اعترافات بسيار خطرناك برخي از محافظانش صادر کرد.

این محافظان اعتراف کرده اند که برای ترور و بمبگذاری از سال 2009 میلادی از الهاشمی دستور می گرفته اند.

پربیننده ترین خبرها