با ایجاد ترس درمحافل علمی صورت می گیرد؛

نقشه قطر و غرب برای فرار مغزها از مصر

نقشه قطر و غرب برای فرار مغزها از مصر
شنبه 3 دی 1390 - 09:39

روزنامه اليوم السابع مصر امروز از نقشه کشورهاي غربي و برخي کشورهاي عرب حوزه خليج فارس از جمله قطر براي جذب نيروهاي متخصص و دانشمندان مصري از طريق ايجاد ترس در بين آنها درباره شرايط کنوني و آينده اين کشور، پرده برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، روزنامه اليوم السابع نوشت: تلاش هايي براي جذب شخصيت هاي علمي مصري به ويژه در زمينه علوم پزشكي، فيزيك و شيمي با ارائه پيشنهادهاي مالي اغوا كننده به آنان براي مهاجرت از این كشور صورت گرفته است.

براساس مدارك موجود، از جمله اين تلاش ها ايجاد نگراني در پزشكان و دانشمندان درباره وضعيت امنيتي كشور در آينده و روي كار آمدن جريان هاي ديني است.

به گفته اين منابع، برخي كشورهاي بزرگ و درصدر آن آمريكا ، آلمان و فرانسه و نيز تعدادي زيادي از كشورهاي حوزه خليج فارس با برخي از دانشمندان و محققان مصري متخصص در زمينه هاي مختلف تماس برقرار كرده و به آنها اعلام كرده اند كه اوضاع امنيتي مصر متشنج و رو به وخامت است و اين مساله ادامه تحصيل و فعاليت در تخصص آنان را با مشكل روبرو مي كند و جان آنها را درمعرض خطر قرار می دهد.

به گفته منابع ياد شده، در روزهاي گذشته و به ويژه پس از حوادث خيابان " محمد محمود " و سپس اعلام نتايج مرحله دوم انتخابات، درخواست ها و تماس هاي تلفني بسياري با بسياري از انديشمندان و دانشمندان مصري برقرار شد.

براساس اين گزارش، آمريكا ، قطر و امارات درصدر كشورهايي بودند كه شخصيت ها و انديشمندان مصري را به مهاجرت از كشورشان تشويق كرده و با پيشنهاد مبالغ مالي زياد و اعطای محل اقامت، گفته اند كه درصورتيكه آنان تصميم به ترك كشورشان بگيرند، مراكز علمي و تحقيقات زيادي حاضرند از آنان استقبال كنند.

" حلمى الغوابى " استاد و متخصص قلب كه از معروف ترين پزشكان عمل جراحي قلب است، گفت که وي و عده زيادي از همكارانش تماس هايي را از طرف برخي كشورهاي حوزه خليج فارس دريافت كرده اند كه به آنان پيشنهاد ترك مصر و كار در بيمارستان ها و مراكز درماني اين كشورها در ازاي دريافت مبالغ مالي بسيار داده شده است.

وي افزود كه اغلب پزشكان از جمله خود وي حاضر به قبول پيشنهاد مطرح شده نبوده و اعلام كرده اند كه تحت هيچ شرايطي حاضر به ترك مصر نخواهند شد.

اين پزشك مصري درباره تلاش هاي اينچنيني با هدف سرقت مغزها و انديشه شخصيت هاي علمي مصر با بهره برداري از شرايط كنوني مصر هشدار داد و تاكيد كر:د مصر براي گذر از اين مرحله و رسيدن به امنيت و ثبات ، نيازمند تلاش و همكاري همه شهروندان است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها