روزنامه نگار عرب مقیم فرانسه :

سکوت فرانسه درباره جنایتهای استعماری خود

سکوت فرانسه درباره جنایتهای استعماری خود
شنبه 3 دی 1390 - 18:33

سردبير مجله فرانسوي "آفريقا ـ آسيا" از پارلمان فرانسه خواست پيش از مداخله در مسائل کشورهاي ديگر، به جنايتهايش در مستعمره هاي پيشين خود بپردازد.

"ماجد نعمه" روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم در پاریس، اظهار داشت: پارلمان فرانسه در سال 2003 تحت حكومت راستگرايان تصميمي در برجسته كردن و تجليل از برخي اقدامات استعمارگران در كشورهاي شمال آفريقا از جمله الجزایر اتخاذ كرد؛ اما ژاک شيراك رییس جمهور وقت این کشور، در آخرين لحظات وارد عمل شد و اين تصميم را لغو كرد.

نعمه با اشاره به دخالتهای فرانسه در امور کشورهای دیگر، تأکید کرد: پارلمان فرانسه به جاي دخالت در امور ترکیه بهتر بود كه به مسايل كشورش توجه كند، و گذشته استعماري ننگين فرانسه را در كشورهاي مستعمره و جنايتهايي كه در آنجا مرتكب شده است، به رسميت بشناسد.

این روزنامه نگار عرب با پيش بيني اینکه كه همكاري تركيه و فرانسه در مسايل متعددي همانند سوریه تحت تاثير اين امر قرار گيرد، تصریح کرد: اين امر مساله اي مثبت است، زيرا تركيه نقش عمده ای در تحريك افکار عمومی عليه نظام سوريه ايفا مي كند.

وي تأکید کرد: اين امر همچنين موضع آلن ژوپه در مخالفت با موضع فرانسه در قبال تركيه را توجيه و تفسير مي كند، چرا كه وزيرخارجه فرانسه جبهه ضدسوريه را رهبري مي كند.

نعمه خاطرنشان كرد: روابط اقتصادي ميان فرانسه و تركيه خيلي گسترده نيست و شايد اين بحران موجب متوقف شدن برخي قراردادها شود و اين علاوه بر همكاري نظامي است؛ اما برانگيختن اين بحران از سوي فرانسويها بيانگر كوته فكري سياستمداران اين كشور است که به منافع خود ضربه می زنند.

 

 23- 20:15

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها