افشاگري شبكه العالم؛

قطر وعربستان؛ دشمناني به ظاهر دوست

قطر وعربستان؛ دشمناني به ظاهر دوست
يکشنبه 4 دی 1390 - 13:33

كشورهاي عربستان و قطر كه اخيرا در اقدامات عليه سوريه با يكديگر به ظاهر دوست و همسو شده اند؛ در پس پرده براي سرنگون كردن رژيم هاي يكديگر نقشه مي كشند به گونه اي كه آخرين افشاگري شبكه خبري العالم براساس يك نوار صوتي، حكايت از توطئه مسئولان قطري عليه رژيم سعودي دارد.

اين نوار صوتي محرمانه به تازگي روي شبكه جهاني اينترنت قرار گرفته است كه در آن "شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني" نخست وزير و وزير امور خارجه قطر از تلاش دوحه با همكاري آمريكا براي سرنگون كردن رژيم سعودي سخن مي گويد.
نخست وزير قطر در اين نوار ويدئويي گفته است: رژيم آل سعود بدون شك به دست قطر سرنگون مي شود و قطر روزي وارد مناطق القطيف و الشرقيه خواهد شد و عربستان تجزيه مي شود.
وي همچنين رژيم آل سعود را فرسوده توصيف كرد و افزود: عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان ناتوان بوده و هيچ اميدي براي تغيير در اين كشور وجود ندارد.
شيخ حمد اظهار داشت كه آمريكا و انگليس از وي گزارشي درباره وضعيت عربستان خواسته اند، و از تصميم خود براي رها شدن از رژيم آل سعود و سرنگوني آن خبر داده اند اما واشنگتن و لندن درعين حال از حكومت اسلام گرايان بيمناكند.
نخست وزير قطر خاطرنشان كرد: از اين رو، قطر از اين وضعيت استفاده كرده و توانسته است كه امتياز را از عربستان بگيرد و پايگاه هاي آمريكا را به قطر منتقل كند.
شيخ حمد گفت: قطر همچنين توانسته است كه سلطه عربستان را به تدريج كاهش داده و خود را بر منطقه عربي تحميل كند.
شيخ حمد پيش از اين در مذاكره با قذافي گفته بود كه قطر درصدد ضربه زدن به سعودي ها در زمينه اقتصادي و سياسي است، و به زودي انقلابي مردمي در عربستان روي خواهد داد.
يك روز پس از اين افشاگري شبكه خبري العالم و بازتاب گسترده آن در رسانه ها، يك پايگاه خبري سعودي بدون توجه به مستندات ارايه شده درباره توطئه قطر عليه عربستان، ايران را به تلاش براي تفرقه افكني بين اعراب درباره موضوع سوريه متهم كرد.
پايگاه سعودي "مدينه نيوز" روز يكشنبه براي انحراف افكار عمومي از اين موضوع، در خبري كوتاه مدعي شد هدف از انتشار اين نوار صوتي تفرقه بين عربستان و قطر، و حمايت از سوريه براي نجات اين كشور از دست كشورهاي عربي است؛ امري كه به نوعي اذعان اين رسانه سعودي به مواضع خصمانه قطر و عربستان عليه سوريه دارد.
مدينه نيوز نوشت: ايران با انتشار اين مكالمه ضبط شده از طريق شبكه العالم، اينبار در حمايت از نظام دمشق با قدرت وارد بحران سوريه شد.
مدينه نيوز به نقل از يك منبع ديپلماتيك عرب تأكيد كرد، هدف ايران از انتشار اين مكالمه ضبط شده در اين برهه زماني، حمايت از سوريه از طريق تفرقه افكني بين قطر و عربستان است.
اين منبع ديپلماتيك خاطرنشان كرد: اگر اين نوار درست باشد، روابط قطر و عربستان از مدتي قبل مناسب نبوده، بصورتي كه به حد تيراندازي در مناطق مرزي رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: سعودي ها دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي دارند، و اين نوار غافلگير كننده نيست، و تاثيري بر موضع كلي درباره نظام بشار اسد نمي گذارد.
مدينه نيوز تأكيد كرد كه هنوز درباره درستي يا نادرستي اين مكالمه ضبط شده اظهار نظري صورت نگرفته است.
اين رسانه سعودي به طور ضمني از يك سو به جايگاه و نقش موثر شبكه خبري العالم در سطح جهان عرب اذعان مي كند و از سوي ديگر، با ناديده گرفتن مستند بودن افشاگري شبكه العالم درباره توطئه قطر عليه عربستان، تلاش مي كند كه چشم خود را به روي واقعيت هاي موجود و اختلاف شديد بين دوحه و رياض ببندد.
اين درحالي است كه در پي انتشار اين نوار صوتي، مقام هاي سعودي و قطري تاكنون هيچ واكنشي نشان نداده و درصدد تكذيب آن برنيامنده اند؛ امري كه نشان از درست بودن اين نوار دارد.
قطر و عربستان درحالي در زمينه اقدام عليه سوريه با يكديگر به ظاهر دوست شده اند كه افشاي برخي اطلاعات محرمانه نظير اين نوار صوتي، عمق اختلافات زيرخاكستر آنها را هر از چند گاهي برملا مي سازد.

پربیننده ترین خبرها