پژوهشگر انگليسي:

غرب مخالف پيروزي انقلاب هاي عربي است

غرب مخالف پيروزي انقلاب هاي عربي است
دوشنبه 5 دی 1390 - 11:29

ساموئل مايلن پژوهشگر انگليسي و كارشناس مسائل خاورميانه در تحقيقي كه اخيرا در روزنامه گاردين منتشر كرده است، تأكيد كرد كه غرب به دليل تهديد آميز بودن انقلاب هاي عربي براي منافع استراتژيك آن به دنبال به شكست كشاندن اين انقلاب ها است.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، ساموئل مايلن در مقاله خود خاطرنشان كرد كه انقلاب هاي عربي عليه حكومت هاي مورد حمايت غرب باعث به وجود آمدن يك تهديد استراتژيك براي منافع قدرت هاي استعماري غربي شده است كه تلاش مي كنند براي جلوگيري از به خطر افتادن منافعشان در خاورميانه اين انقلاب ها را به شكست بكشانند.

مايلن افزود: از زمان سرنگوني حكومت حسني مبارك در مصر، ديدگاهي عليه انقلاب ها در غرب و كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به وجود آمده است كه تلاش مي كنند به انقلابيون رشوه داده يا انقلاب ها را نابود كنند يا به كنترل خود در آورند.

وي در اين مقاله تحقيقي كه در نشريه گاردين به چاپ رسيده است، مي افزايد: كشورهاي غربي و قدرت ها تجربه فراواني در زمينه تعامل با كشورهاي عربي دارند. به طوري كه هر كدام از كشورهاي انقلاب زده اخير چند دهه زير يوغ استعمار بوده است. بنابراين در صورتي كه انقلاب هاي عربي بخواهند بر آينده خودشان حاكم باشند نيازمند بازخواني تاريخ معاصر خودشان هستند.

مايلن خاطرنشان كرد: امريكا تلاش مي كند تا با القاي كمك به انقلاب هاي اخير آنها را به كنترل خود درآورد تا بدين وسيله مردم را از آنها بيزار كند.براي دستيابي به حقيقت نيازي به بررسي اسناد تاريخي نيست. زيرا تجربه دهه اخير كاملا واضح است. زيرا در اين دهه شاهد اشغال كامل عراق بوديم به طوري كه در اين مدت صدها هزار نفر كشته شدند.

وي گفت: همچنين غرب به بهانه تغيير حكومت در ليبي اين كشور را بي رحمانه مورد بمباران هوايي قرار داد كه در جريان آن دهها هزار نفر كشته شدند. نتيجه اين اقدام نيز كشته شدن هزاران نفر از مردم ليبي و زيان هاي مادي فراوان به اين كشور بود.

اين پژوهشگر انگليسي در مقاله خود خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيز تقسيم بندي هاي فرقه اي و نژادي در سايه اشغال عراق از سوي امريكا و انگليس به اين كشور تحميل شده است كه حكام كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز براي در امان ماندن از موج انقلاب هاي عربي به آن دامن مي زنند.

وي تصريح كرد: همانگونه كه دخالت بيگانگان در بحرين به سركوب انقلاب مردم انجاميد و اعتراضات مناطق شيعه نشين عربستان را دچار انزوا كرد و موجب تشديد درگيري فرقه اي در سوريه شد، بي ترديد اين امر براي سوريه نتيجه اي جز افزايش شمار كشته ها و محروم كردن مردم سوريه از حق حاكميت بر كشورشان به بار نخواهد آورد.

پربیننده ترین خبرها