حذف دشمن سرسخت سودان در دارفور

حذف دشمن سرسخت سودان در دارفور
دوشنبه 5 دی 1390 - 13:25

يک تحليلگر سياسي مسائل سودان کشته شدن "خليل ابراهيم"، سرکرده جنبش شورشي عدالت و مساوات دارفور به عنوان دشمني سرسخت براي سودان، را نقطه عطفي در تاريخ مبارزه با گروه هاي شورشي دارفور دانست .

خلیل ابراهیم رهبر جنبش شورشی عدالت و مساوات به عنوان یکی از گروه های مهم شورشی دارفور، روز گذشته (يكشنبه4دی) در درگیری با نظامیان ارتش سودان در منطقه کردوفان کشته شد.

"عبد الباقي الظافر" روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم در خارطوم، گفت: كشته شدن خليل ابراهيم تحول بزرگي در جبهه تحولات دارفور و سودان به شمار مي رود و از همان لحظه اول كشته شدن وی، اين مساله بر روند تحولات داخلي و خارجي سودان تاثير گذاشته است.

الظافر افزود: ابراهيم بنيانگذار جنبش عدالت و مساوات بود، این جنبش ايدئولوژي هاي اسلامي را قبول دارد، درحاليكه جنبش هاي ديگر در منطقه، بيشتر به ايدئولوژي لائيك نزديك هستند.

وي تصريح كرد: كشته شدن خليل ابراهيم از نظر جنبش عدالت و مساوات به معناي از بين رفتن رهبري بانفوذ است كه از سال 2003 سربازان خود را حتی براي مدت زماني كوتاه، تنها نگذاشته بود؛ کشته شدن ابراهیم معنی دیگری هم دارد و آن از بین رفتن دشمني سرسخت برای سودان است، دشمنی که توانسته بود در ماه مه سال 2008 به خارطوم پایتخت سودان نزديك شود.

تحلیلگر سیاسی سودان با اشاره به اینکه امکان دارد در پی کشته شدن خلیل ابراهیم جنبش های دیگر در زمینه های سیاسی و نظامی به وحدت رویه برسند، درباره احتمال بروز تنش هاي قبيله اي نیز هشدار داد و گفت: در مراسم عزاداري برای خليل ابراهيم، حوادثي در دانشگاه خارطوم و در جنوب خارطوم روي داد.

الظافر با پیش بینی اینکه جنبش عدالت و مساوات به جنبش هاي كوچكتر تجزیه شود، خاطرنشان كرد: روند عمليات نظامي علیه شورشیان در منطقه دارفور درپي كشته شدن خليل ابراهيم تغيير خواهد كرد؛ همچنین ممکن است در پی این حادثه جنبش های دیگر به ويژه جنبش آزادی بخش سودان به ریاست "منی اركو مناوي" جايگاه بهتري را در ميان گروه هاي شورشي دارفور به دست آورد.

25-10:36        

 

 

 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها