سياستمداران و حقوقدانان عراقي تاکید کردند؛

مخالفت با مداخله خارجی در پرونده الهاشمی

مخالفت با مداخله خارجی در پرونده الهاشمی
دوشنبه 5 دی 1390 - 13:58

سياستمداران و حقوقدانان عراقي بر مخالفت با هرگونه مداخله كشورهاي منطقه اي و محافل بين المللي در پرونده اتهامي طارق الهاشمي تاکيد کردند و مواضع معاون رئيس جمهور عراق را نقض آشکار قانون اساسي دانستند.

به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری العالم، فعالان سیاسی و حقوقی عراق با اشاره به اینکه گروه هایی ضد نوری المالکی نخست وزیر عراق فعالیت می کنند، بعید دانستند طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق در دادگاه حاضر شود.

 

این فعالان ضمن محکوم کردن موضع الهاشمی که تهدید به جنگ طایفه ای کرده بود، احتمال دادند وی در آینده نزدیک عراق را ترك کند.

 

طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق پس از اینکه تنی چند از محافظان و نزدیکانش اعتراف کردند به دستور وی در فعالیت های تروریستی در عراق مشارکت کرده اند، از سوی دستگاه قضایی این کشور متهم به رهبری فعالیت های تروریستی شد.

 

الهاشمی پس از صدور حکم بازداشتش به منطقه کردستان عراق گریخت و اعلام کرد در دادگاه های عراق حاضر نخواهد شد.

 

"عباس البياتي" يكي از نمايندگان پارلمان عراق در گفت وگو با العالم، اظهار داشت: دو فرايند جداگانه برای حل مشکل کنونی وجود دارد که یکی پیمودن روند سياسي برای حل بحرانها و مشكلات و توسل به مذاكرات است و روند دوم مسیر قضایی و پی گیری پرونده كيفري الهاشمي است كه بايد به نهادهاي قضايي واگذار شود.

 

"فوزي اكرم" يكي ديگر از نمايندگان مجلس عراق به العالم،گفت: پرونده هاشمي نبايد سياسي شود بلکه به جاي درگیر شدن دولت با این مساله شایسته است که کابینه به خدمت رسانی به مردم عراق مشغول شود.

 

در حالي كه الهاشمي اصرار دارد پرونده اش در منطقه كردستان بررسی شود، محافل حقوقي و پارلماني عراق تاكيد دارند موضع وی نقض آشكار قانون اساسي است.

 

"محمد الفيصل" رئيس كانون وكلاي عراق بر ضرورت اجراي قانون براي همه و برقراری ضمانت براي همه مردم عراق تاكيد و از تشكيل كميته پنجگانه در اين خصوص ابراز تعجب كرد.

 

وی گفت:" اگر الهاشمی يك شهروند عادي بود، آيا اين كميته تشكيل مي شد؟

 

گروه هاي سياسي عراق موضع الهاشمی را نقض آشكار قانون اساسي و آسيب زدن به حريم نهادهاي قضايي می دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها