کارشناس مسائل آفریقا:

نیجریه در آستانه جنگ داخلی است

نیجریه در آستانه جنگ داخلی است
دوشنبه 5 دی 1390 - 15:09

کارشناس مسائل آفريقا با تاکيد بر لزوم کنترل اوضاع امنيتي در نيجريه از حمايت القاعده از گروه شورشي بوکو حرام و قاچاق سلاح از ليبي به اين کشور و قرار نيجريه در آستانه جنگ داخلي خبر داد.

"عطيه العيسوي" روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم در قاهره، گفت: نيجريه پس از انفجارهاي اخیر در کلیساهای این کشور در روز ميلاد حضرت مسيح (ع) كه ده ها كشته و زخمي برجاي گذاشت و گروه تندروي بوكو حرام مسئوليت آنرا برعهده گرفت، در آستانه جنگ داخلي قرار گرفته است.

وي با تاکید بر اینکه مسئولان نيجريه بايد اوضاع امنيتي كشور را كنترل كنند تا از تكرار چنين حملاتي جلوگيري شود، هشدار داد که احتمال وقوع حملات انتقام جويانه از سوي مسيحيان عليه مسلمانان وجود دارد؛ اتفاقي كه در گذشته بارها روی داده است.

العيسوي با اشاره به فعالیت مخفیانه گروه بوکو حرام، بعید دانست نیجریه بتواند فعالیت این گروه را به طور كامل از بين برده يا حملات آنرا متوقف كند.

وی افزود: در حال حاضر بهترين كاري كه مسئولان نيجريه مي توانند انجام دهند، جلوگیری از وقوع حملات انتقام جويانه است.

كارشناس مسائل آفريقا با بيان اينكه هزاران نفر تاكنون در درگيري هاي طايفه اي و قومي نيجريه كشته شده اند، تصریح کرد: گروه تروریستی بوكو حرام خواهان حاكميت شريعت اسلامي به مفهومي است كه تنها خود به آن اعتقاد دارد؛ از این رو در سال هاي گذشته، بسياري از سران خود را از دست داده و از عرصه دور شده است.

العیسوی با با بیان این که حملات بوکو حرام با هدف انتقام از کشته شدن رهبرشان در سال 2009 میلادی است، گفت: به همین دلیل این گروه مناسبت عيد ميلاد مسيح (ع) را براي كشتن شمار زيادي از مسيحيان انتخاب کرده است.

وی افزود: بدون شك، گروه بوكوحرام از سوي تشكيلات القاعده از طريق كشور همسايه نيجر حمايت مي شود و به سلاح هايي كه بعد از سرنگوني رژيم معمر قذافي ازليبي قاچاق مي شود ، دسترسي دارد.

العیسوی اظهار داشت: كشورهاي همسايه نيز از حملات گروه هاي تندرو و شورشي در امان نيستند.

25-22:45

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها