بازداشت روزنامه نگاران و حقوقدانان درترکیه؛

ترکیه در سراشیبی "استبداد"

ترکیه در سراشیبی
چهارشنبه 7 دی 1390 - 11:58

منتقدان و ناظران ترکيه بازداشت جمعي از مخالفان و آزادي خواهان اين کشور را به منزله قرار گرفتن ترکيه در سراشيبي سقوط به سوي استبداد و ديکتاتوري دانستند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، به نقل از پایگاه خبری ایلاف طی ماه های گذشته چندین نفر از حقوقدانان، روزنامه نگاران معروف و فعالان در زمینه آزادی ها و حقوق بشر در ترکیه به اتهام مسائل مرتبط با تروریسم پشت میله های زندان قرار گرفتند؛ امری که نگرانی مجامع بین المللی را درباره سوء استفاده دادگاه ها و پلیس ترکیه از این موضوع برای سرکوب مخالفان سیاسی، برانگیخته است.

منتقدان تأکید دارند، چنین اتفاقاتی بیانگر آن است که ترکیه در سراشیبی سقوط به سوی استبداد قرار گرفته است؛ حتی اگر دولتهای غربی از این کشور بعنوان نمونه ای در خاورمیانه تمجید کنند.

"اما سینکلر" پژوهشگر ترک در مؤسسه دیدبان حقوق بشرگفت: همگان مبهوت نقش منطقه ای ترکیه در برهه کنونی شده اند؛ تا حدی که درباره اوضاع ناعادلانه داخل ترکیه سکوت کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، از 11 سپتامبر تا کنون ترکیه حدود 13 هزار نفر را به اتهامات مرتبط با مسائل تروریستی محکوم کرده است؛ رقمی بسیار فراتر از 66 کشور دیگر دنیا –ازجمله چین- است.

همچنین طی 9 ماه نخست سال 2011 بیش از 4500 نفر در ترکیه بازداشت شدند؛ 1800 نفر نیز در ارتباط با تحقیقات درباره شاخه غیرنظامی حزب کارگران کرد دستگیر شدند.

در اکتبر گذشته نیز "راغب زاراکولو" ناشر معروف و فعال آزادی بیان؛ "بثری ارسنالی" استاد حقوق، و "کمال سیفین" استاد زبان کردی در ترکیه بازداشت شدند.

دلیل اصلی این بازداشتها قانون مبهم ترکیه درباره مبارزه با تروریسم است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها