نماینده ائتلاف "الوسط" در مجلس نمایندگان عراق:

اجماع عراقی‌ها درباره پرونده الهاشمی

اجماع عراقی‌ها درباره پرونده الهاشمی
چهارشنبه 7 دی 1390 - 16:40

نماينده ائتلاف "الوسط" در مجلس نمايندگان عراق از توافق ائتلاف اتحاد ملي با اعضاي برجسته فهرست العراقيه در مورد روند قضايي پرونده طارق الهاشمي معاون رئيس جمهوري خبرداد.

"سليم الجبوري" روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: بايد اعتراف كنم كه عراق گرفتار بحراني دشوار شده كه برون رفت از آن نيازمند درك ابعاد آن است؛ من مطمئنم كه عراقي ها توانايي خود برای عبور از بحران بدون کمک گرفتن از بيگانگان را ثابت خواهند كرد.

این نماینده مجلس عراق افزود: در ديدار مسئولان رده بالاي ائتلاف اتحاد ملي با مسئولان فهرست العراقيه مسائل مهمي از جمله چگونگي بازگشت به نقطه همگرايي، توافق و مشاركت واقعي مطرح شد.

الجبوري با اشاره به مسائل به وجود آمده درباره الهاشمي معاون رئیس جمهوری، صالح المطلک معاون نخست وزیر و حضور نیافتن اعضای فهرست العراقيه در مجلس و هیئت دولت در اين نشست، تاكيد كرد: همه، حتي فهرست العراقيه بر اين موضوع اتفاق نظر دارند كه مساله الهاشمي مساله اي قضايي است؛ مطرح شدن موضوع در رسانه ها باعث شد تا موضوع به گونه اي به نظر برسد كه گويي مساله ای شخصي در مورد الهاشمی صورت گرفته است.

طارق الهاشمی پس از اعتراف چند تن از محافظان و نزدیکانش به دست داشتن در فعالیت های تروریستی به دستور او؛ از سوی دستگاه قضایی عراق تحت تعقیب قرار گرفت و حکم بازداشت وی صادر شد.

فرار الهاشمی به منطقه کردستان عراق پس از صدور حکم بازداشت و انتقاد نوری المالکی نخست وزیر عراق به معاونش صالح المطلک که وی نیز به همراه الهاشمی عضو فهرست العراقیه هستند، به اختلاف اصلی ائتلاف اتحاد ملي با فهرست العراقیه تبدیل شده است.

سليم الجبوري افزود : اين مساله سبب شد كه الهاشمي و العراقيه به چاره جويي براي بازيابي اعتبار از دست رفته بينديشند، من پيشنهاد مي كنم كه روند طبيعي پرونده قضايي پياده شود و قضاوت ها و اتهامات خودداري شود تا تحقيقات دادگاه صورت بگيرد و جلسه محاكمه تعيين كننده باشد؛ در حال حاضر شيوه برخورد با اين پرونده قضايي جنبه اي سياسي پيدا كرده است.

نماينده ائتلاف الوسط سپس خواهان در نظر گرفتن عراق به عنوان كشوري يكپارچه، گردن نهادن به قانون اساسي و عدم تخلف از آن شد و از سياستمداران عراقي خواست در برخورد با هرگونه بحراني به زيور خويشتنداري و حكمت آراسته باشند، زيرا فتنه انگيزي در عراق به نفع هيچ كس نخواهد بود.

سليم الجبوري همچنين تاكيد كرد كه عراق نبايد به عرصه جنگ مناطق يا ابزار دست طرح هاي بيگانگان تبديل شود و روابط اين كشور بايد بر اساس حسن همجواري و احترام متقابل به همسايگان پايه ريزي شود.

 

28 - 18:14



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها