کارشناس عراقی:

بحران الهاشمی فقط از طریق قانون باید حل شود

بحران الهاشمی فقط از طریق قانون باید حل شود
پنج‌شنبه 8 دی 1390 - 15:19

كارشناس عراقي با انتقاد ازاعضاي فهرست العراقيه که خواستار دخالت مستقيم آمريكا براي تشكيل دولتي جديد شده اند ، بهترين روش براي حل بحران سياسي اين کشور را مراجعه به قانون ذکر کرد.

حازم الشمری نویسنده و تحلیگر سیاسی در گفت و گو با شبکه خبری العالم تاکید کرد که موضوع الهاشمی داخلی است و باید براساس قوانین عراق و به دست مقام ها و مردم این کشور حل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم ،سه عضو فهرست العراقيه اياد علاوي رئيس العراقیه  ، اسامه النجيفي رئيس مجلس نمايندگان و رافع العيساوي وزير دارائي در نامه اي به كاخ سفيد خواستار دخالت مستقيم آمريكا براي تشكيل دولتي جديد در عراق و مقابله با آنچه سياست هاي ضدآمريكائي نوري مالكي نخست وزير عراق خواندند ، شدند.

الشمري گفت: اين نامه به دست كساني نوشته شده است كه اميد به دخالت آمريكا بسته اند . اميد بستن به کاخ سفید نااميدي به همراه دارد زيرا واشنگتن  ديگر نقشي در عراق ندارد و دخالتش فقط منجر به تشديد بحران خواهد شد .

این نویسنده عراقی افزود : بحران كنوني عراق مربوط به اين كشور مي شود و بايد در داخل همين كشور حل و فصل شود و دخالت خارجي فقط منجر به تشديد و پيچيدگي آن است.

الشمري گفت : گزينه همه گروه هاي سياسي عراق مراجعه به  قانون و حل مساله الهاشمي از طريق دستگاه قضائي است . 

وی خاطرنشان کرد : مساله الهاشمي جنبه سياسي و فرقه اي ندارد و مراجعه به قانون مانع انحراف از مسير درست در حل آن مي شود .

الشمري گفت : آمادگي الهاشمي براي محاكمه شدن در كركوك يا خانقين پس از اصرارش بر محاكمه شدن در منطقه كردستان عراق شايد ناشي از تغيير ديدگاه كُردها باشند كردهائي كه در ابتدا از الهاشمي حمايت مي كردند.

وی تاکید کرد : ماندن الهاشمي در منطقه كردستان عراق شايد منجر به تيرگي روابط كردها و بغداد شود  زیرا طبق قانون متهم بايد در منطقه ارتكاب جرم محاكمه شود .

الشمري در این باره كه مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان در صورت حل نشدن مساله الهاشمي احتمالاً خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام شود ، گفت : اين درخواست از نظر قانوني اشكالي ندارد ولي چنين درخواستي بي نتيجه خواهد بود  . 

الشمري افزود : چنين درخواست هاي نسنجيده اي همچنين درخواست تشكيل مناطق مستقل شايد آينده سياسي عراق را به خطر بياندازد و پيامدهاي غيرمنتظره اي به همراه داشته باشد. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها