ال سعود و توهم دخالت خارجی در قیام مردم

ال سعود و توهم دخالت خارجی در قیام مردم
پنج‌شنبه 8 دی 1390 - 19:11

در شرايطي که مردم عربستان به تاسي از بيداري اسلامي عليه حاکمان اين کشور بپا خاسته اند ، مقام هاي سعودي و حاميان آنها با طرح موضوع دخالت خارجي به دنبال ايجاد زمينه لازم براي سرکوب قيام مردمي هستند.

این موضوع  از زبان رئیس مرکز مطالعات حقوقی و استراتژیک خاورمیانه ( الشرق الاوسط ) نیز مطرح شد که مدعی بود هدف ایجاد ناآرامی در عربستان سعودی تخریب امت اسلامی است

ادعای دخالت خارجی در باره قیام مردم بحرین نیز از زبان آل خلیفه مطرح می شد که بررسی های کمیته بسیونی آن را تایید نکرد.

" انور عشقی " در گفت و گو با شبکه خبری العالم ادعا کرد : حوادث منطقه قطیف و عواميه عربستان كه تحت حمايت خارجي ها صورت گرفته، به دنبال فتنه انگيزي و ايجاد آشوب دركشور هستند.

وی با پنهان کردن حملات نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در این دوشهر و قتل و بازداشت گسترده آنان مدعی شد که تعدادی موتور سوار به سوی نیروهای امنیتی و مراکز امنیتی تیراندازی کردند.

چنین ادعاهایی در شرایطی مطرح می شود که سرنوشت نزدیک به سی هزار زندانی مخالف رژیم آل سعود در زندان های این کشور همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد و بسیاری از آنان سالهای متمادی بدون محاکمه در زندان های مخوف به سر می برند

شیعیان عربستانی نیز از کمترین حقوق برخوردارند و هرگونه حرکت آنان برای دستیابی به حقوق مساوی و برخورداری از امتیازات با سرکوب و برخورد شدید نیروهای امنیتی و نظامی سعودی سرکوب می شود.

انور عشقي در پاسخ به این سئوال  که چرا شيخ توفيق العامراز علماء برجسته عربستان  " به خاطر مطالبه لغو حكومت انحصاری زنداني شده است این موضوع را رد كرد و گفت كه زنداني شدن وي به علت فتنه انگيزي وشوراندن مردم برای شركت درتظاهرات بوده است.

رئیس مرکز مطالعات حقوقی و استراتژیک خاورمیانه ( الشرق الاوسط  ، در عین حال در باره علت حملات گسترده و سرکوب راهپیمایی مسالمت آمیز مردم قطیف  ، عوامیه ، صفوان و سایر شهرها و روستاهای عربستان ، بسته شدن مساجد و فتواهای عجیب علمای وهابی علیه شیعیان و  مخالفان رژیم حاکم برعربستان پاسخی نداشت.

عشقی مدعي شد كه عربستان طي 5 سال گذشته به 4500 شهروند شيعه تابعيت داده است.این سخنان وی در حالی بیان شدکه شیعیان در عربستان هیچ جایگاه وپایگاه اجتماعی ندارند واز بدست آوردن پائین ترین پست ومناصب دولتی محروم هستند و درحالی که برروی غنی ترین مناطق ساکن هستند ؛ اما فقیر ترین اقشار مردم را تشکیل می دهند.

این بی توجهه ای در بیشتر مناطق عربستان وجود به طوری که براساس گزارش ها دراین کشور 27میلیونی با بالاترین تولید نفت ودرآمد زیارتی بیش ازسه میلیون نفر در فقر مطلق به سر می برند و عربستان از نظر معیشیتی بین 190 کشور در رده 169 قراردارد.

رئیس مرکز مطالعات الشرق الاوسط در بخش دیگری از این گفت و گو بر مخالفت و مقاومت مقام های آل سعود و حاکمان وهابی این کشور دربرابر هرگونه تحول و آزادی شهروندان این کشور صحه گذاشت و مدعی شد که این تفکر در مسیر اسلام قراردارد.

انور عشقی با انتقاد از فعالیت های آزادی خواهی گفت که تشکیل مجلس و توجه به الگوهای قانونگرایی مانند غرب با اسلام مغایرت دارد و درخواست آن با شریعت اسلامی سازگار نیست

چنین تفکراتی موجب جلوگیری از هرگونه آزادی شهروندان عربستانی از جمله اعطای حق رانندگی به زنان و حتی دادن شناسنامه و هویت به آنان شده است.

 

پربیننده ترین خبرها