نگاهی به انقلاب در بحرین از آغاز تاکنون

 نگاهی به انقلاب در بحرین از آغاز تاکنون
جمعه 9 دی 1390 - 10:20

انقلاب در بحرين غيرمنتظره نبود زيرا تاريخ اين كشور همواره شاهد كشمكش هاي سياسي ميان رژيم آل خليفه و مخالفان آن بوده است.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، 14 فوريه انقلابي وسيع با شعار اصلاحات سياسي در بحرين کلید خورد و بسرعت ميدان لؤلؤه (شهدا) در مركز منامه، مانند ميدان التحرير قاهره، سمبل جنبش اعتراض آميز مردم بحرین شد.

پادشاه بحرین كه نتوانست بحران را با گفت وگو و طرح موسوم به " ابتكار وليعهد" مهار كند، نخستين بار تخت خود را با خطری جدی مواجه دید.

از اين رو وزراي امور خارجه شوراي همكاري خلیج فارس براي بررسی درخواست منامه جهت اعزام نيروهاي موسوم به سپر جزيره به بحرين به نشستي فوري ، فراخوانده شدند.

رژيم آل خلیفه با كمك نيروهاي موسوم به سپره جزيره به ميدان لؤلؤه هجوم برد و دهها تن را شهيد و مجروح کرد و شمار زیادی را به زندان انداخت.

سركوب خونین اعتراض ها و تظاهرات مسالمت آمیز مردم ، بحران بحرين را وارد مسيري برگشت ناپذير كرد و اعتراض ها به انقلابي مردمي تبديل شد و سراسر این جزیره را در برگرفت.

با افزايش انتقادات از روش برخورد رژیم آل خلیفه با معترضان، تحركات ديپلماتيك در منامه در قالب ديدارهاي بسياري از مسئولان آمريكايي و غربي آغاز شد.

مخالفان پیام این ديدارها را حمايت از رژيم آل خلیفه و چراغ سبز به آن براي ادامه سركوب خونین حركت هاي مردم ارزیابی کردند.

سياست خاموش كردن انقلاب با استفاده از همه ابزارها و حتي ابزارهاي داراي ممنوعيت بين المللي، بسياري از سازمان هاي حقوق بشري را واداشت تا اين جنایات آل خلیفه را محكوم كنند و خواستار بازخواست و محاکمه مسئولان این جنایات شوند.

اما رژیم آل خلیفه همه اینها را نادیده گرفت و به سیاست سركوب خونین مردم بحرین  و تخریب مساجد و حسينيه ها ادامه داد.

ازيك سو دادگاه هاي نظامي بحرین محاكمه پزشكان ، دانشجويان و حتی زنان و كودكان را آغاز كردند و از سوي ديگر صدها كارگر و كارمند بخاطر موضع گيري هاي سياسي از كار اخراج شدند.

در این بین جوانان انقلابي بحرین توانستند با موفقيت فشار رسانه اي را بر رژیم آل خلیفه افزايش دهند و به همین دلیل آل خلیفه هرچند به اكراه تشكيل كميته حقيقت ياب را پذيرفت و اين كميته به رياست محمود شريف بسيوني آغاز بكار كرد.

گزارش این كميته 23 نوامبر 2011  منتشر شد.

اين گزارش اگرچه به جنایات آل خلیفه اعتراف كرد اما رژیم بحرین  و نيروهاي موسوم به سپر جزيره را از دخالت در اين جنایات تبرئه كرد.

امروز اعتراض ها همچنان در بحرين ادامه دارد و مخالفان معتقدند كه بحرین به نقطه عطف و سرنوشت سازي نزديك مي شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها