ناکامی‌های فرانسه در سال 2011

ناکامی‌های فرانسه در سال 2011
سه شنبه 13 دی 1390 - 10:35

دولت فرانسه در سال 2011 ميلادي با ناكامي هاي پي درپي در عرصه هاي داخلي وخارجي خود روبرو بود. اين كشور در سطح داخلي شاهد اعتراضات گسترده نسبت به اوضاع ناگوار اقتصادي و سركوب حقوق بشر در زمينه حجاب بود.

به گزارش شبکه خبری العالم، دولت فرانسه در اين سال با شكست در سياست خارجي خود از تصميم براي بازگشت به آغوش ناتو گرفته تا سردرگمي در برخورد با انقلاب هاي جهان عرب و بحران ديپلماتيك با تركيه روبرو شد.

سال 2011 ميلادي سال نويد بخشي براي فرانسه نبود زيرا نيكلا ساركوزي در مديريت پرونده هاي سنگين و تغييرات راهبردي در جهان موفق نبود.

رويكرد فرانسه در برخورد با برنامه صلح آميز هسته اي ايران با تشديد لحن بر مبناي افزايش تحريم عليه ايران و اعمال تحريم هاي اروپا خارج از چارچوب سازمان ملل همراه بود و این باعث شد تا این کشور بازار ایران را بیش از پیش در آستانه بحران اقتصادی از دست بدهد.

امنيت رژيم صهيونيستي همچنان دغدغه اول ساركوزي باقي ماند و او در جريان نشست خود با شوراي نمايندگي دين يهود در اين سال تمايل خود را براي بازگشت روابط فرانسه و اسرائيل به دوره طلايي آن يعني دوره قبل از سال 1967 ميلادي ابراز داشت؛ همان دوره اي كه فرانسه همه چيز بويژه سلاح هسته اي در اختيار اسرائيل قرار داد.

درمقابل ديپلماسي فرانسه با انقلاب‌هاي جهان عرب غافلگير شد به گونه اي كه رژيم زين العابدين بن علي ديكتاتور تونس فروپاشيد و اين خبر همچون صاعقه براي مسئولان فرانسوي بود و رسوايي ميشل اليو ماري وزير امور خارجه وقت فرانسه برملا شد كه از خدمات خاص اطرافيان بن علي استفاده كرده بود و در نهايت اين رسوايي با استعفاي او پايان يافت.

فرانسه همچنين از سرنگوني دوست راهبردي خود حسني مبارك شوكه شد و اين كشور براي بازي كردن نقشي بين المللي، جنگ ناتو عليه ليبي و معمر قذافي رهبر آن را هدايت كرد.

ساركوزي در سطح اروپا نيز بعد از بحران مالي اتحاديه اروپا در پي وخامت اوضاع مالي واقتصادي كشورهايي نظير يونان و ايتاليا شكست خورد و فصل الخطاب در اختيار آلمان به عنوان سكاندار عملي اتحاديه اروپا قرار گرفت.

سال 2011 ميلادي براي فرانسه با بحراني ناتمام با تركيه به عنوان هم پيمان محوري خود در چند زمينه پايان يافت چرا كه پارلمان فرانسه با حمايت ساركوزي قانوني را تصويب كرد كه انكار نسل كشي ارامنه به دست عثماني ها در آغاز قرن گذشته را جرم دانست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها