انتقاد اتحاديه وكلاي عرب ازرفتار دوگانه غرب باايران

انتقاد اتحاديه وكلاي عرب ازرفتار دوگانه غرب باايران
چهارشنبه 14 دی 1390 - 08:49

قاهره (العالم) ـ معاون دبيركل اتحاديه وكلاي عرب از معيارهاي دوگانه غرب و تهديد ايران به حمله نظامي و تصويب تحريم عليه آن با هدف جلوگيري از دستيابي تهران به فناوري صلح آميز هسته اي انتقاد كرد.

عبدالعظيم المغربي معاون دبيركل اتحاديه وكلاي عرب و از حقوقدانان مصري چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اين رفتار ظالمانه غرب در حالي است كه جامعه جهاني درباره آنچه در عربستان اتفاق مي افتد سكوت پيشه كرده است و آمريكا اقدام به فروش دهها ميليارد دلاري سلاح به اين كشور مي كند.

راه حل هاي امنيتي، اعتراضات درعربستان را شعله ورتر مي كند

معاون دبيركل اتحاديه وكلاي عرب با تأكيد بر اين كه حكام عربستان نمي توانند در برابر روند تاريخ و خواسته هاي مشروع مردمي مبني بر انجام اصلاحات سياسي مقاومت كنند، هشدار داد: راه حل هاي امنيتي فقط به شعله ورتر شدن آتش اعتراضات مردمي خواهد انجاميد.

وي با اشاره به اين كه كل جامعه عربستان با مشكل حقيقي بزرگي مواجه است، تصريح كرد: منطقه شرق عربستان مي تواند به يك مشكل ويژه و متمايز تبديل شود. زيرا ايجاد نظام سياسي مدرن به خواسته افكار عمومي در سراسر جهان تبديل شده است و ديگر پذيرفتني نيست كه ملتي در سايه نظام ديكتاتوري مانند نظام عربستان زندگي كند.

المغربي افزود: جامعه عربستان از همه اصول مورد نياز يك نظام عدالت جو و مردم سالار محروم است و تنها ابزارها و روش هاي سركوب در آن جاري است به طوري كه در اين كشور سنديكاها، جمعيت ها، نهادهاي جامعه مدني و گروه هاي مدافع حقوق زنان وجود ندارند. علاوه بر اين ميان شهروندان عربستاني تبعيض اعمال مي شود و اين امر به ويژه در منطقه شرق اين كشور و در برخورد با اقليت هاي مذهبي و ديني كاملا مشهود و شديد است.

اين حقوقدان و سياستمدار مصري، نتيجه وجود چنين وضعيتي در عربستان همزمان با انقلاب ها و جنبش هاي سياسي در مصر، تونس و كشورهاي ديگر را تنش هاي فزاينده دانست و حكومت آل سعود را به برخورد دوگانه درباره تحولات كشورهاي عربي متهم كرد و گفت: مقامات رياض از يك سو به زين العابدين بن علي ديكتاتور سرنگون شده تونس پناه داده و از حكومت مستبد يمن و ديكتاتور اين كشور علي عبدالله صالح حمايت مي كنند زيرا نگران كشيده شدن دامنه انقلاب آن كشور به شبه جزيره عربستان هستند و از سوي ديگر در حال توطئه عليه نظام هاي كشورهاي ديگر منطقه از جمله سوريه هستند.

مقاومت آل سعود در برابر حركت تاريخي مردم ممكن نيست

المغربي افزود: مقاومت در برابر سير حركت تاريخ غير ممكن است و روش هاي امنيتي در برخورد با خواسته هاي مشروع مردم نتيجه اي جز تشديد و گسترش اعتراضات نخواهد داشت. در چنين وضعيتي بهترين راه حل پاسخ گفتن به خواسته هاي مردمي و انجام اصلاحات سياسي در كشور است.

معاون دبيركل اتحاديه وكلاي عرب در ادامه با اشاره به راضي نبودن مردم عربستان از روش حكومتداري آل سعود گفت: حكومت آل سعود و وهابي ها در عربستان عليه مردم منطقه الشرقيه و بقيه اقليت هاي مذهبي تبعيض قائل مي شوند و همه افرادي را كه خواستار انجام اصلاحات در كشور و آزادي بيان و عقيده باشند زنداني مي كنند.

المغربي اظهار داشت: حكام مستبد عرب خواستار اصلاحات نيستند و حتي نصيحت افراد دلسوز را نيز نمي شنوند و گمان مي كنند حاكمان زمين و زمان هستند به همين دليل بدون انديشيدن تصميم گرفته و اقدام مي كنند. اين در حالي است كه چنين روشي با دستاوردهاي بشريت در زمينه پيشرفت، تمدن و آگاهي تناسبي ندارد.

3-19:50

پربیننده ترین خبرها