بازي خطرناك وزارت كشور آل سعود،

حكم اعدام براي تظاهرات مسالمت آميز درعربستان

حكم اعدام براي تظاهرات مسالمت آميز درعربستان
چهارشنبه 14 دی 1390 - 09:14

در پي انتشار بيانيه وزارت كشور عربستان كه در آن 23 جوان از منطقه شيعه نشين القطيف را متهم كرده است كه مسبب كشته شدن يك شهروند عربستاني شده اند ، يك پژوهشگر سعودي اين اقدام را بازي خطرناكي دانست كه هدف از آن مشابه دانستن جرم تظاهركنندگان در اين كشور با عاملان عمليات انفجاري القاعده و صدور حكم اعدام براي تظاهركنندگان است.

"حمزه الحسن " چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: بيانيه اخير وزارت كشور عربستان درباره متهم كردن 23 جوان از شهر القطيف كه در پي تنش هاي اخير و تيراندازي و كشته شدن چند نفر صادر شد در واقع به منظور متهم كردن شهروندان اين منطقه به كشتن همشهريان، هم مسلكان و هم مذهبان آنان صورت مي گيرد.

وي افزود: اين در حالي است كه شهروندان كشته شده ، افرادي بي دفاع بودند كه به ضرب گلوله نيروهاي دولتي كشته شدند و در اين درگيري هيچ سربازي كشته نشد و دولت باوجود ادعاي مجروح شدن شماري از سربازان ، هيچ تصوير يا سندي در اين زمينه ارائه نكرده است. اين گونه اقدامات بي فايده و خلاف عدالت است در واقع وزارت كشور به دنبال فرافكني است.

الحسن خاطر نشان كرد: واقعا تمسخر آميز است كه دولت مردم را بكشد و مسووليت آن را به گردن ديگران بيندازد. دولت مردم را كشت و زخمي كرد و هنوز هم به سوي شهروندان تيراندازي مي كند به طوري كه شماري از مردم هم اكنون زخمي هستند بنابراين اين گونه ادعاهاي واهي و متهم كردن جواناني كه برخي از آنان حتي 20 سال هم سن ندارند ، چه معنايي مي تواند داشته باشند ؟

وي درباره بيانيه وزارت كشور عربستان گفت: اين بيانيه يك بازي خطرناك سياسي است كه به درخواست تندروهاي حكومت يا وهابي هاي بانفوذ صورت گرفته و هدف از آن برابر دانستن جرم كسي كه است در خيابان به صورت مسالمت آميز تظاهرات مي كند با كسي كه عضو القاعده باشد و با حمل مواد منفجره ، افراد را در خانه هايشان مي كشد.

اين پژوهشگر عربستاني خاطر نشان كرد: دولت اسامي 23 نفر از شهروندان بي گناه را در بيانيه خود گنجانده است كه هيچ يك معروف نيستند زيرا بيم آن دارد كه اسامي شناخته شده واكنش مردم را سبب شود. دولت عربستان به دنبال آن است كه تظاهر كنندگان را مجازات كند و اين پيام را به آن ها برساند كه تظاهر كننده از نظر آن ها تروريست و قاتل و عامل عمليات انفجاري است و اين موضوع در مطبوعات نيز درج شده است.

وي افزود: اين بيانيه به مثابه تهديدي امنيتي است و راه را براي يورش به منازل هموار مي كند. وزارت كشور به جاي اينكه نظاميان خاطي كه مردم را كشته اند مجازات كند ملت را مسوول جلوه داده و آن ها را متهم به تخريب اموال عمومي و خشونت و قتل مي كند.

الحسن با بيان اين كه حكومت عربستان سعودي ضد تظاهرات مسالمت آميز مردمي و ضد اصلاحات است، خاطر نشان كرد: مجلس شورا در عربستان انتصابي بوده و مردمي نيست و در انتخابات شهرداري ها نيز تنها 9 درصد شركت كردند همچنين زندان هاي عربستان حدود 20 تا 30 هزار زنداني سياسي را در خود جاي داده است.
20:25

پربیننده ترین خبرها