آمادگی آمریکا برای مذاکره با تروریست ها

آمادگی آمریکا برای مذاکره با تروریست ها
پنج‌شنبه 15 دی 1390 - 07:27

پس از ده سال جنگ آمريکا در افغانستان عليه طالبان و به بهانه مبارزه با تروريسم هم اکنون واشنگتن از لزوم گفتگو با تروريست ها سخن مي گويد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، موافقت طالبان افغانستان برای افتتاح دفتر نمايندگي در دوحه قطر براي تسهيل در گفتگو با آمريكا مورد توجه محافل سياسي و مردمي مواجه شده است.

بعد از گذشت ده سال از جنگ آمريكا و هم پيمانان غربي اين كشور به بهانه مبارزه با تروريسم عليه طالبان و كشتن و مجروح كردن هزاران نفر از شهروندان افغان با استفاده از همه نوع سلاح ممنوعه ، واشنگتن امروز از لزوم گفتگو با تروريست ها سخن مي گويد.

به گفته شهروندان افغان، دولت آمريكا خواهان مشاركت طالبان در فرايند سياسي از طريق گشايش دفتري براي اين گروه در دوحه است و گويي آنچه براي کاخ سفید اهميت دارد، منافع خاص است و در این را همه شعارهای خود را فراموش کرده است.

يك شهروند افغان دراين باره به خبرنگار شبكه خبري العالم، گفت: آمريكا در افغانستان و منطقه به دنبال منافع خود است و منافع ديگران برايش اهميتي ندارد ، وگرنه چگونه مي توان گفتگو با طالبان را كه به گفته واشنگتن گروهی تروريستي است ، توجيه كرد.

به اعتقاد ناظران، حوادث و تحولات سريع مربوط به گفتگو با طالبان همزمان با فرا رسيدن سال نو ميلادي، همگان را غافلگير كرده و دولت افغانستان نيز در ظاهر از موافقت طالبان و واشنگتن با گشايش دفتر نمايندگي براي اين گروه در دوحه قطر براي تسهيل گفتگو استقبال كرده است.

اما ناظران معتقدند كه دولت كابل درعين حال، بيم آن دارد كه درحاشيه قرار گيرد و با تغيير مهره هاي شطرنج آمريكا كه همواره درحال تغيير است، نقش آن تضعيف گردد.

" وحيده مجده " كارشناس مسائل راهبردی افغانستان چهارشنبه شب در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: هيچ كسي نمي داند كه بحران افغانستان درآينده با چه وضعيتي روبرو خواهد شد ؛ اما پرواضح است كه همه تحركات فعلي و روي كار آمدن چهره هاي جديد، به تضعيف گروه حاكم منجر خواهد شد.

اين كارشناس مسائل سياسي افغانستان، گفت همه طرف ها از جمله طالبان و افغانستان مرحله اي سخت و سرنوشت ساز را طي مي كنند.

مردم افغانستان كه از جنگ و پيامدهاي ويرانگر آن خسارت ها و دردهاي زيادي را متحمل شده اند، اين سوال را مي پرسند كه اگر جنگ در كشورشان بدين شكل به  پايان برسد ، پس ريخته شدن خون هزاران نفر از مردم اين كشور در راه شعارهايي كه معلوم شد دروغ بوده است ، به چه دليل بوده و چه كسي مسئول ويراني هاي بسيار در افغانستان است.

به گزارش خبرنگار العالم، گزارش ها حاكي از آن است كه خانواده هاي مسئولان طالبان از پاكستان و افغانستان به قطر رفته اند تا به خانواده هاي خود كه در روند مذاكره با آمريكا و شايد هم با دولت كابل شركت مي كنند ، ملحق شوند.

4-18:50

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها