درخواست ميانجيگري براي مذاكره ايران 1+5

اوغلو حامل طرح اشتون در برابر روسيه

 اوغلو حامل طرح اشتون در برابر روسيه
جمعه 16 دی 1390 - 10:50

تهران (العالم)- يكي از اهداف سفر احمد داود اغلو، وزير امور خارجه تركيه، به تهران ارايه جزييات درخواست كارترين آشتون، هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا، به ايران براي مذاكره با گروه 1+5 در برابر طرح گام به گام روسيه در اين زمينه و خارج كردن ابتكار از دست روسيه است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار شبكه خبري العالم، يك سال پس از مذاكرات بار ديگر اين پرسش مطرح است كه آيا شرايط براي ترسيم طرح اين مسئله در خاك تركيه فراهم شده است؟ در حالي كه آن مذاكرات نتيجه اي جز ديدار ديگر چيزي نداشت.

احمد داود اغلو در كنفرانس مشترك با همتاي ايراني اش گفت: كاترين اشتون از تركيه خواسته است در مذاكرات هسته اي ايران و 1+5 مشاركت كند و اين موضوع را به سعيد جليلي منتقل كردم.

وي افزود: به نظر تركيه ادامه مذاكرات گام خوبي است و اميداورم كه در نزديك‌ترين زمان گفت‌وگوها برگزار شود و نتايج مثبتي داشته باشد.

اغلو حامل پيامي از بروكسل بود اما درباره ديدار قريب الوقوع جزئياتي ارائه نشد. با اين حال تركيه موضع مقامات ايران درباره چارچوب گفت‌وگوي ايران و 1+5 را شنيد.

به نظر مي رسد اقدام تركيه به درخواست غرب صورت گرفته است. برخي ناظران اين درخواست غرب را ايجاد رقابت با طرح روسيه معروف به طرح گام به گام مي دانند، زيرا شايد اين طرح غرب را در موضع انفعالي قرار دهد؛ زيرا گفته مي شود كه رئيس جمهوري روسيه در گفت و گوي تلفني با همتاي ايراني‌اش از استقبال ايران از طرح مسكو اظهار رضايتمندي كرده است.

در اين باره ايران نيز بر از سرگيري مذاكرات تاكيد مي كند. علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي تركيه اي خود گفت: در برهه كنوني ما آماده گفت‌وگو هستيم و اميدواريم كه مذاكرات درجاي مورد توافق دو طرف برگزار شود.

همچنين تركيه تلاش مي كند با ايفاي نقش ميانجي بين ايران وغرب از سوي ديگر اعلام كند كه طرح سپر موشكي در خاك اين كشور عليه هيچ كشور همسايه‌اي به كار گرفته نخواهد شد و تهران تهديدي براي آنكارا نيست.

احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه تركيه عصر چهارشنبه (14دي) وارد تهران شد و در نخستين ساعات سفر دو روزه خود به جمهوري اسلامي ايران، به ترتيب با معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران و همتاي ايراني خود ديدار و گفت و گو كرد.
 
اوغلو در ديدار با محمدرضا رحيمي و علي اكبر صالحي با آنان در خصوص مهم ترين مسايل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي رايزني كرد.

وي عصر پنحشنبه و در ادامه سفر دو روزه خود به تهران با محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت و گو كرد.
 22:40   

پربیننده ترین خبرها