گزارش دولت افغانستان از زندان بگرام

گزارش دولت افغانستان از زندان بگرام
شنبه 17 دی 1390 - 17:02

گزارش رسمي دولت افغانستان از اعمال شكنجه، ضرب و شتم و ديگر انواع بد رفتاي با زندانيان در زندان بگرام اين کشوركه توسط آمريكا اداره مي شود، امروز (شنبه) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، گزارش كمیسیون نظارت بر قانون اساسی افغانستان تنها چند روز بعد از آن منتشر شد كه "حامد كرزی"، رییس جمهوری افغانستان، خواستار انتقال وظیفه كنترل این زندان و زندانیانش به دولت كابل طی ماه آتی شد.

كرزی پس از استماع گزارش این كمیسیون گفت که می داند ، قانون اساسی و دیگر قوانین جاری در افغانستان و كنوانسیون های بین المللی و حقوق بشر در زندان بگرام نقض می شود.

این گزارش روز شنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

'گل رحمان قاضی'، رییس كمیسیون نظارت بر قانون اساسی افغانستان گفت: بعضی از زندانیان در جریان دیدار ما از زندان بگرام از شكنجه و همچنین از تمدید طولانی حبس خود بعد از پایان دوران مقرر شکایت داشتند.

قاضی افزود: اداره زندانی توسط نیروهای خارجی، بر اساس قانون افغانستان ممنوع است.

آمریكا روز پنجشنبه گذشته گذشته اعلام كرد كه انتقال اداره زندان بگرام به مقامات افغانستان باید به شیوه مسئولیت پذیری صورت پذیرد و دو دولت از مدت ها قبل برای دست یافتن به توافقی در این زمینه تلاش كرده اند.

زندان بگرام در منطقه ای به این نام در شمال كابل و داخل محوطه پایگاه نظامی آمریكا بعد از تهاجم نیروهای بین المللی تحت امر این كشور به افغانستان ساخته شد.

زندان بگرام 'گوانتانامو افغانستان ' نام گرفته است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه ای اعلام كرده است كه مسوولیت اداره زندان بگرام، بزرگترین زندان آمریكایی ها در افغانستان، تا یك ماه دیگر به دولت افغانستان واگذار خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: زندانیانی كه در بازداشت نیروهای خارجی در افغانستان بسر می برند، تا یك ماه دیگر به دولت كابل تحویل می شوند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها