همدستی آلمان با آمریکا وقطر در آشتی با طالبان

همدستی آلمان با آمریکا وقطر در آشتی با طالبان
دوشنبه 19 دی 1390 - 05:48

مجله اشپيگل آلمان امروز فاش کرد که دولت آلمان در تلاشهاي مسئولان قطري و آمريکايي براي گشايش دفتر گروه طالبان در شهر دوحه مشارکت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، مجله اشپیگل نوشت: طرح های گشایش دفتر طالبان در شهر دوحه قطر به تلاش های میانجیگرانه دولت آلمان برای حل درگیری در افغانستان باز می گردد.

این مجله افزود: نمایندگان آلمان از تابستان سال 2010 میلادی بین دولت آمریکا و طالبان میانجیگری می کنند.

به نوشته اشپیگل، تصمیم طالبان برای تاسیس دفتری رسمی درقطر اوج موقت این تلاش های دیپلماتیک بوده است.

برپایه این گزارش، پیش بینی می شود که این دفتر، تماس بین المللی با طالبان را تسهیل بخشد و احتمال دارد که نقطه آغاز مذاکرات صلح بین آمریکا و دولت افغانستان با این گروه شود که درباره آینده افغانستان بعد از عقب نشینی نیروهای خارجی در سال 2014 از این کشور خواهد بود.

طالبان سوم ماه جاری میلادی گفت که نمی خواهد از گشایش دفتر در قطر به عنوان پیشنهاد برای صلح برداشت شود.

دولت قطر این روزها با تصمیم خود برای دایر کردن دفتر گروه طالبان در شهر دوحه قطر و پذیرش عناصر زندانی این گروه در زندان گوانتانامو، به پیاده نظام آمریکا برای آشتی با طالبان تبدیل شده است.

دولت آمریکا با گروه طالبان به توافق رسیده است که پنج نفر از عناصر آن از زندان گوانتانامو به کشور قطر منتقل شوند و در مقابل، این گروه از تروریسم دست بردارد.

روزنامه واشنگتن پست اخیرا نوشت: دولت آمریکا مذاکره با طالبان را آغاز سال 2012 میلادی از سرخواهد گرفت.

منابع مطبوعاتی پیش از این گفته بودند که مذاکرات با گروه طالبان به ریاست طیب آغا از نزدیکان ملا عمر برگزار خواهد شد.

این درحالی است که توافق با گروه طالبان برای گشودن دفتر خود در قطر به منظور تسهیل ماموریت تماس با این گروه صورت گرفته است.

دولت آمریکا که در سال 2001 میلادی با لشکرکشی به افغانستان بدنبال سرنگونی رژیم طالبان رفت و در این راه هزاران نفر از مردم بی گناه این کشور کشته یا آواره شدند؛ امروز در تناقضی آشکار از عدم دشمنی با طالبان و دراز کردن دست دوستی با این گروه سخن به زبان آورده است.

"جوبایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا در مصاحبه با مجله آمریکایی نیوزویک گفت: طالبان دشمن ما نیست. این بسیار مهم است.

وی گفت: تاکنون هیچ جمله ای یا اظهار نظری از رئیس جمهوری آمریکا در زمینه سیاست ما دیده نشده است که گفته باشد طالبان دشمن ما هستند زیرا منافع آمریکا را تهدید می کنند.

این نخستین بار است که از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون یک مقام بلندپایه آمریکا از دشمنی نداشتن این کشور با گروه طالبان سخن می گوید.

آمریکا درسال 2001 میلادی برای سرنگونی رژیم طالبان و جنگ با شبکه القاعده به افغانستان لشکرکشی کرد و این کشور را تاکنون در اشغال خود دارد.

در این جنگ تاکنون هزاران نفر از مردم بی گناه افغانستان کشته یا آواره شدند و هنوز مردم جنگ زده افغانستان تاوان اشغالگری بیگانگان را پس می دهند.

در همین راستا نیز دولت قطر اخیرا فعال شده است و همسو با رویکرد تازه دولت آمریکا درصدد بازگشایی دفتر گروه طالبان در شهر دوحه برآمده است.

اینگونه که بر می آید آمریکا بعد از 10 سال بدنبال آن است که پرونده افغانستان را از طریق دادن دست دوستی با طالبان بسته و به نحوی به ناکامی چندین ساله خود در این کشور پایان دهد؛ بدون اینکه پاسخی به افکار عمومی جهان درقبال هزینه های انسانی و مالی تحمیلی این جنگ به ملت افغانستان داده باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها