با وجود ادعاي سرمداري حقوق بشر صورت مي گيرد؛

گستره بين المللي سياست برده داري آمريكا

 گستره بين المللي سياست برده داري آمريكا
دوشنبه 19 دی 1390 - 07:18

بغداد (العالم) ـ استاد روابط بين الملل دانشگاه بغداد تاكيد كرد: آمريكا با وجود ادعاي سردمداري حقوق بشر در جهان، از اواسط قرن نوزدهم سياست هاي امپرياليستي در پيش و مردم را به بردگي گرفته و آنها را از جايگاه انساني شان خارج كرده است.

حسن سبتي دوشنبه در مصاحبه با شبكه العالم تصريح كرد: اقدامات ضد انساني آمريكا برخلاف عرف هاي بين الملل و حقوق بشري است كه واشنگتن مدعي سردمداري آن هستند.

سبتي گفت: امپرياليسم ايالات متحده از اواسط قرن نوزدهم آغاز شده است كه اولين نمونه هاي آن در جنگ اين كشور با مكزيك در سال 1846 و جنگ با امپراتوري اسپانيا اتفاق افتاد. از آن زمان به بعد آمريكا در تعامل با بسياري از كشورها از جمله كوبا، فيليپين ، ويتنام و ديگر كشورها از اين سياست هاي پليد و غيرانساني بهره گرفته و اين خط مشي همچنان ادامه است.

وي در زمينه رعايت حقوق بشر از سوي آمريكا گفت: واشنگتن مردم را به بردگي گرفته است و با آنها با خشونت رفتار مي كند و از ماهيت بشري خارج شده است. به همين دليل از روش هايي همچون شكنجه زندانيان و نقض حريم شخصي افراد به روش هاي مختلف، استفاده مي كند. امري كه برخلاف هنجارهاي بين المللي و حقوق بشري است كه ايالات متحده مدعي حمايت از آن است.

استاد روابط بين الملل دانشگاه بغداد افزود: آمريكا در دهه گذشته و همچنين در جنگ سال 1991 جنايات بزرگي عليه بشريت از جمله بمباران مناطق مسكوني مرتكب شده و از انواع بمب هاي شيميايي استفاده كرده است كه در نتيجه مردم بسياري به سرطان و بيماري هاي ديگر مبتلا شده اند.

او همچنين به جنايات آمريكايي ها در زندان ابوغريب و زندان هاي ديگر در بصره و مناطق مختلف عراق و نقض آشكار حقوق بشر درموارد متعدد از سوي واشنگتن اشاره كرد و گفت: نيروهاي آمريكايي در عراق جنايات فراواني از جمله تجاوز به عنف، لخت كردن زندانيان و نگهداري آنها در سلول هاي انفرادي فاقد حداقل شرايط سلامت، شكنجه آنها با هدف سرگرمي و تفريح مرتكب شده اند كه خبر اين اقدامات از سوي سربازان آمريكايي به رسانه ها منتقل شده است.

سبتي افزود: تعامل آمريكا با عراق در جنبه هاي مختلف از جمله رفتارهاي وحشيانه نيروهاي اين كشور به منزله نقض آشكار قوانين و خارج از هنجارهاي انساني است. اين در حالي است كه اين كشور ادعا مي كند در اجراي عدالت انساني، حقوق بشر و فراهم كردن آزادي هاي مختلف پيشتاز كشورهاي جهان است.

وي تاكيد كرد كه هيچ قانون بين المللي براي توجيه حمله به افغانستان پس از سپتامبر 2001 وجود ندارد. اين در حالي است كه اين اقدام آمريكا نقض حاكميت افغانستان بود.

سبتي گفت: اگرچه قطعنامه اي در اين زمينه از سوي ابرقدرت ها تدوين شده بود اما اراده اين كشورها براي تحميل خواسته هايشان بر ملت ها وجهه قانوني ندارد چرا كه آمريكا مي خواست كساني را كه اقدام به منفجر كردن برج هاي نيويورك كرده بودند مجازات كند و اين مساله به قيمت نقض حاكميت مردم افغانستان صورت گرفت.

استاد دانشگاه بغداد با اشاره به نقض حقوق شخصي و گروهي مردم افغانستان از سوي نيروهاي آمريكايي و كشته شدن شماري از آنها و وارد آمدن زيان مادي و معنوي به اين كشور خاطرنشان كرد: دولت افغانستان و سازمان هاي جامعه مدني حق دارند آمريكايي ها را تحت تعقيب قانوني قرار داده و غرامت و مجازات مناسبي را در نظر بگيرند و همچنين نهادهاي رسمي آمريكايي را كه اقدام به نقض حقوق مردم افغانستان و زيرپا گذاشتن قوانين اين كشور كرده اند، مورد مجازات قرار دهند.

 08 -17:53

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها