احمد چلبی:

قطر بدنبال تاثیر برگزارش ناظران درباره سوریه

قطر بدنبال تاثیر برگزارش ناظران درباره سوریه
دوشنبه 19 دی 1390 - 09:54

"احمد چلبي" رئيس کنگره ملي عراق اظهارات وزير امور خارجه قطر درباره ناظران اتحاديه عرب در سوريه را به هدف ايجاد شک و ترديد درباره فعاليت اين ناظران و تأثيرگذاشتن بر گزارش آنها دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، كنگره ملي عراق به رياست احمد چلبي در بیانیه ای درباره اظهارات اخير شيخ حمد بن جاسم آل ثاني وزير امور خارجه قطر درباره مأموريت ناظران اتحاديه عرب در سوريه ابراز شگفتی کرد و اين اظهارات را به منزله پيش دستي در راستاي ایجاد شک و تردید درباره اين ناظران و تأثيرگذاري بر گزارش آنها دانست.

در بيانيه كنگره ملي عراق آمده است: وزیر امور خارجه قطر بر اعزام کمیته ناظران اتحاديه عرب به سوریه اصرار داشت و او سرلشكر "محمد احمد الدابي" سفیر سابق سودان در سوریه را - با توجه به آشنايي پيشين خودش با وی- به عنوان رئيس ناظران اتحاديه عرب در سوريه، انتخاب كرد.

در اين بيانيه آمده است: شيخ حمد زماني كه احساس كرد روند امور در زمينه فعاليت كميته ناظران در سوريه بر وفق مرادش نيست و این کمیته حقايقي را كه در اين كشور مشاهده كرده، اعلام خواهند كرد، اين اظهارات را بر زبان راند تا راه ديگري براي اجراي طرح هايش با هدف پيچيده كردن اوضاع سوريه باز كرده و زمينه را براي بين المللي كردن بحران این کشور فراهم كند.

شيخ حمد بن جاسم گفته بود: كميته ناظران اتحاديه عرب اعزامی به سوریه در زمينه كشف حقايق مرتكب اشتباهاتي شده اند.

کنگره ملی عراق در بيانيه خود آورده است: وزیر امور خارجه قطر در اين زمينه به عنوان رئيس كميته وزیران امور خارجه اتحاديه عرب براي بررسي امور سوريه فعاليت مي كند اما در اظهارات اخير خودش بدون مشاوره با اعضاي این كميته يا برگزاري نشست با آنها براي ارزيابي گزارش ناظران، به اظهار نظر پرداخته است.

این بيانيه تاکید کرده است: عراق از نظر سياسي، اقتصادي و اجتماعي بيش از هر كشور عربي ديگري با وضعيت سوريه در ارتباط است بنابراين عراق مخالف اقدام قطر در زمينه يكه تازي با هدف كشاندن اتحاديه عرب به اتخاذ مواضعي است كه هدف نهايي آن بين المللي كردن بحران سوريه و ناديده گرفتن منافع اين كشور، عراق و منطقه است.

در بيانيه مذكور همچنين آمده است: كنگره ملي از وزير خارجه عراق درخواست كرده است كه به نقش مثبت خود در اين زمينه ادامه داده و در راستاي تضمين و تحكيم منافع عراق، سوريه و منطقه با همكاري دبيركل اتحاديه عرب جهت حل بحران سوريه گام بردارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها