بازگشت امیرقطر از موریتانی بدون بدرقه رسمی؛

تیرگی روابط قطر و موریتانی

تیرگی روابط قطر و موریتانی
دوشنبه 19 دی 1390 - 13:05

منابع آگاه موريتانيايي اعلام کردند، سفر امير قطر به موريتاني بدون بدرقه رسمي از سوي مسئولان اين کشور به پايان رسيد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، منابع آگاه موریتانایی تأکید کردند، درحالیکه "محمد ولد عبدالعزیز" رییس جمهوری موریتانی در بدو ورود "حمد بن خلیفه آل ثانی" به گرمی از او استقبال کرد، این سفر در پایان بدون بدرقه رسمی به پایان رسید.

"میدل ایست آنلاین" به نقل از این منابع تأکید کرد، دلیل این مسأله درگیری لفظی امیر قطر با ولد عبدالعزیز بود؛ چراکه امیر قطر به ولدعبدالعزیز توصیه کرده بود با افزایش آزادی ها و در پیش گرفتن سیاست اقتصادی مناسب و حمایت از جریان اصلاح طلب اسلامی و نزدیک کردن آن به حکومت، در موریتانی دموکراسی ایجاد کند.

اما این توصیه موجب ناخرسندی ولدعبدالعزیز شد.

ولدعبدالعزیز سپس، سیاست قطر مبنی بر "صدور انقلاب" و اقدامات تحریک برانگیز و تفرقه آمیز شبکه الجزیره قطر ضد نظام های عربی را محکوم کرد و گفت این توصیه امیر قطر دخالت در امورداخلی است.

روزنامه موریتانایی "السراج" خاطرنشان کرد: دیدار امیر قطر موجب نارضایتی رییس جمهوری موریتانی شد؛ و دلیل این امر توصیه های امیرقطر به ولدعبدالعزیز درباره ایجاد اصلاحات، و کمک به قطر برای تحت فشار گذاشتن بشار اسد رییس جمهوری سوریه بود.

السراج افزود: ولدعبدالعزیز در واکنش به این توصیه ها، با تأکید بر همبستگی با بشار اسد، آنچه را که قطر بعنوان انقلاب معرفی می کند، توطئه توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، هیأت قطری هنگامی که در فرودگاه نواکشوت متوجه شد به جای نخست وزیر، وزیرامورخارجه موریتانی برای مراسم بدرقه به فرودگاه آمده است، به تصویربرداران تلویزیون موریتانی اجازه نداد، از خروج این هیأت از موریتانی فیلم برداری کنند.

به گفته منابع موریتانیایی، پیش از سفر هیأت قطری، برخی کشورهای عربی به مسئولان این کشور درباره خطر توطئه احتمالی قطر برای ایجاد تغییراتی در موریتانی هشدار داده بودند.

امیرقطر بعد از ظهر پنجشنبه گذشته نواکشوت را ترک کرد.

 

اخیرا نوار صوتي محرمانه ای روي شبكه اينترنت قرار گرفته است كه در آن "شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني" نخست وزير و وزير امور خارجه قطر از تلاش دوحه با همكاري آمريكا براي سرنگون كردن رژيم سعودي سخن مي گويد.

نخست وزير قطر در اين نوار صوتی گفته است: رژيم آل سعود بدون شك به دست قطر سرنگون مي شود و قطر روزي وارد مناطق القطيف و الشرقيه خواهد شد و عربستان تجزيه مي شود.

شيخ حمد همچنین تأکید کرده است كه آمريكا و انگليس از وي گزارشي درباره وضعيت عربستان خواسته اند، و از تصميم خود براي رها شدن از رژيم آل سعود و سرنگوني آن خبر داده اند اما واشنگتن و لندن درعين حال از حكومت اسلام گرايان بيمناكند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها