در واکنش به استراتژی نظامی آمریکا:

چين: امريكا سياست هاي نظامي ما را درك نمي كند

چين: امريكا سياست هاي نظامي ما را درك نمي كند
سه شنبه 20 دی 1390 - 11:19

چين اعلام كرد گسترش حضور نظامي امريكا در آسيا برداشت اشتباه از تمايل چين به مدرن سازي نيروهايش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ايالات متحده آمريكا هفته گذشته در تلاش براي بي‌تأثير كردن قدرت فزاينده چين در راستاي رقابت با امريكا و افزايش توان نظامي بر آن كشور به دنبال انتشار نيروهاي ايالات متحده، استراتژي دفاعي خود در زمينه تقويت حضور نظامي اش در آسيا را علني كرد.

اين استراتژي شامل حفظ پايگاه هاي نظامي بزرگ در ژاپن و كره جنوبي، و استقرار تفنگداران دريايي، كشتي هاي جنگي و هواپيما در شمال استراليا و همچنين استقرار كشتي هاي جنگي در سنگاپور و احتمالا فيليپين است.

ليو وايمين سخنگوي وزارت امور خارجه چين در يک نشست مطبوعاتي گفت: اتهامات مطرح شده عليه چين عاري از صحت و غير واقعي است. او پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره تهديد چين عليه امنيت امريكا گفت: چين به فرآيند توسعه صلح آميز، سياست خارجي مستقل و مسالمت آميز و سياست هاي دفاعي و دفاع ملي متعهد است.

وايمين همچنين نوسازي نيروهاي نظامي چين را عاملي در راستاي پيشرفت صلح در آسيا دانست و گفت: اين امر به منزله تهديد براي هيچ كشوري نيست. چين نگران آن است كه به دنبال پايان جنگ در عراق و افغانستان، هدف از استراتژي نظامي جديد ايالات متحده آمريكا محاصره آن كشور باشد.

روزنامه "گلوبال تايمز" نيز كه توسط حزب كمونيست چين منتشر مي شود روز جمعه نوشت: استراتژي جديد ايالات متحده آمريكا نشان دهنده تغييري عمده در اين كشور است كه به نظر مي رسد هدف از آن ضربه زدن به چين است.

چين در سال هاي اخير بر خلاف گذشته از شدت واكنش هاي ديپلماتيك در مقابل تلاش هاي ايالات متحده براي تقويت نظامي خود در آسيا كاسته است. اين در حالي است كه انتظار مي رود به زودي بر سر رهبري حزب كمونيست چين كه قدرت را در اين كشور در اختيار دارد رقابت هايي به وجود آيد.

 چين در سالهاي اخير اقدام به تقويت نيروي دريايي‌اش، از جمله زيردريايي ها و هواپيماهای جنگنده ساخت داخل كرده است. همچنين توانايي هاي موشكي و شناسايي را افزايش داده است كه اين امر زمينه نگراني كشورهاي همسايه درباره حاكميت بر جزاير مهمي در درياي چين جنوبي از جمله فيليپين، ويتنام، مالزي و تايوان را فراهم كرده است.

يكي از شاخص هاي اين نگراني، اعتراض ديروز فيليپين به ورود يك كشتي و دو قايق جنگي چيني در ماه گذشته به يك منطقه غني از منابع معدني طبيعي و مورد اختلاف دو كشور بود كه در آن جزايري وجود دارد كه قابليت كنترل راه هاي كليدي ناوبري را دارند.

گفتنی است آمریکا در استراتژی نظامی جدید خود بیشتر بر منطقه شرق آسیا و اقیانوس هند تاکید کرده و عملاً گفته اروپا و روسیه اولویت‌های بعدی این کشور به شمار می‌روند. حال باید دید چین که به عنوان تهدید جدی در برنامه نظامی آمریکا مطرح شده است تا چه اندازه می‌تواند در برابر تهدیدهای روزافزون آمریکا مقابله و مقاومت کند. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها