سفير سابق و از رهبران مخالفان دولت يمن اعلام کرد:

مصونيت به صالح نقض قوانين بين المللي

مصونيت به صالح نقض قوانين بين المللي
سه شنبه 20 دی 1390 - 12:39

لندن (العالم) ـ سفير سابق و از رهبران مخالفان دولت يمن، تصميم دولت جديد به رياست محمد سالم باسندوه مبني بر اعطاي مصونيت قضايي به علي عبدالله صالح ديكتاتور اين كشور و شخصيت هاي نظامش را ناقض قوانين داخلي و بين المللي عنوان كرد.

محمد قباطي روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: تلاش براي جنجال رسانه اي گسترده درباره حمايت از اعطاي مصونيت به علي عبدالله صالح به هيچ عنوان حقيقت را تغيير نخواهد داد.

 شوراي حقوق بشر و كميسر عالي اين شورا سه روز پيش اعلام كرد از آنجا كه اين مصونيت با قانون اساسي يمن و همه قوانين و اصول بين المللي تناقض دارد در سطح بين المللي نيز فاقد اعتبار است. بنابراين پارلمان آينده پس از سرنگوني صالح اين مصونيت را به طور كامل ملغي خواهد كرد.

قباطي افزود: بقاياي رژيم عبدالله صالح به جنجال سازي رسانه اي براي اختلاف افكني و ايجاد تفرقه در ميان مردم روي آورده اند. مردمي كه خواستار تغيير و اتحاد مخالفان و انقلابيون براي لغو كامل طرح شوراي همكاري خليج فارس در رياض و نتايج آن هستند.

وي تأكيد كرد: اجراي توافقنامه رياض نيازمند آن است كه عبدالله صالح و شخصيت هاي نظامش در خلال 45 روز يمن را ترك كنند و دوره آنها به طور كامل پايان يابد. بنابراين دادن هر گونه ضمانت به صالح باعث كسب مشروعيت يا مقبوليت براي وي نخواهد شد.

اين شخصيت مخالف يمني افزود: هدف عبدالله صالح از بازگشت از عربستان، نابود كردن ابتكاري بود كه خودش در رياض آن را به امضا رسانده بود. بنابراين جامعه جهاني بايد وي را به احترام گذاشتن به توافقنامه مزبور و ترك يمن وادار كند.

قباطي اظهار داشت: نبايد از نظر دور داشت كه ما در حال تعامل چنين ديكتاتور و بقاياي رژيم آن هستيم كه در زمينه روش هاي گمراه سازي و نيرنگ و دروغ تبحر فراوان دارند.

هزاران يمني اعتراض خود را به موافقت دولت محمد سالم باسندوه با اعطاي مصونيت قضايي به عبدالله صالح و همدستانش، با برگزاري تظاهرات در چند شهر يمن اعلام كرده اند.

تظاهرات گسترده اي در صنعا در اعتراض به مصوبه اعطاي مصونيت به عبدالله صالح نيز برگزار شده است و تظاهركنندگان اين مصوبه را نخستين مصوبه قتل و كشتار خواندند.

تظاهراتي ديگر نيز در شهر "اِب" در مركز يمن برگزار شده است كه تظاهركنندگان خواستار محاكمه عبدالله صالح و همدستانش به علت ارتكاب جنايات ضدبشري از آغاز انقلاب تاكنون شدند.

23:03.9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها