پژوهشگر مسائل سياسي و راهبردي سوری اعلام کرد:

پایان بحران سوریه نزدیک است

پایان بحران سوریه نزدیک است
سه شنبه 20 دی 1390 - 18:39

پژوهشگر مسائل سياسي و راهبردي سوري با بيان اين که پايان بحران سوريه نزديک است، تاكيد كرد: زمان و مكان سخنراني بشار اسد رئيس جمهور سوريه اهميت زيادي دارد و اين سخنراني نشانه هاي راهبرد خروج از بحران را ترسيم كرد.

سليم حربا روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: سخنراني امروز رئيس جمهور سوريه در مرحله مهمي از بحران سوريه صورت گرفت كه مطمئن هستيم اين بحران به پايان خود نزديك شده است. همچنين مكان اين سخنراني دانشگاه دمشق بود كه داراي اهميت است چون كه اين دانشگاه نشاندهنده آينده سوريه و نقش نسل جوان در آن است.

وي افزود: اين سخنراني تفسيرگونه، شفاف ، واقعي ، روشن ، باجرات و فراگير بود. بشار اسد در اين سخنراني بر اصول ملي تاكيد و نشانه هاي راهبرد خروج از بحران با همه ابعاد امنيتي ، سياسي ، اقتصادي و خدماتي آن را ترسيم كرد.

حربا ادامه داد: رئيس جمهور در اين سخنراني مسائل بسيار مهمي در سطح داخلي را مطرح كرد. وي گفت كه راه حل مشكل در رويارويي با آن و نه فرار از آن است. اصلاحات نبايد از رويدادها فراتر رود به خصوص كه اين بحران بعد داخلي و خارجي دارد. هيچ راه حلي براي اين بحران نبايد نسنجيده و عجولانه باشد بلكه بايد راهبردي و داراي چشم انداز باشد چون ممكن است بر نسلهاي آينده تاثير بگذارد.

وي افزود: بشار اسد تاكيد كرد كه ارتباطي بين اصلاحات سياسي كه روشي ادامه دار است و مبارزه با تروريسم وجود دارد و بخش اعظم ملت عرب سوريه حامي برنامه اصلاحات است حتي اگر برخي ادعا كنند كه اين همه اصلاحات داخلي كه رئيس جمهور بيان كرد از جمله لغو قانون فوق العاده ، قانون احزاب، انتخابات شهرداريها، قانون رسانه ها، انتخابات مجلس نمايندگان و مبارزه با فساد را نشنيده اند.

حربا گفت: مسئله بسيار مهمي كه رئيس جمهور بر آن تاكيد كرد تدوين قانوني اساسي است كه در مراحل پاياني است و اوائل ماه مارس براي بحث و بررسي و همه پرسي مطرح خواهد شد. اين قانون دربرگيرنده نظام چندحزبي سياسي و اينكه ملت منبع همه اختيارات است و نقش مؤسسات و آزاديها را تقويت مي كند. اين قانوني مردمي است يعني اينكه ملت بايد حرف خود را در آن بزند.

وي تاكيد كرد: همه طيفهاي مخالف بايد در خروج سوريه از اين بحران نقش داشته باشند. مخالفاني كه از خارج قدرت مي گيرند و تامين مالي مي شوند خط قرمز هستند و بايد مخالفان داراي ايده سياسي را از گروهاي مسلح تروريست در داخل جدا كرد.

 10 – 14:27

پربیننده ترین خبرها