گزارش العالم از سفر لاریجانی به ترکیه

گزارش العالم از سفر لاریجانی به ترکیه
جمعه 23 دی 1390 - 10:48

" علي لاريجاني" رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در سفر به تركيه با مقامات ارشد اين کشور در باره مهمترين مسائل منطقه و جهان از جمله حق ايران در استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي ،اوضاع عراق و سوريه ، سامانه سپر موشکي و همچنين راه هاي گسترش روابط سياسي ، پارلماني و اقتصادي تهران و آنکارا گفت وگو كرد.

به گزارش شبکه خبری العالم، لاریجانی در این سفر که عصر چهارشنبه در صدر هیاتی سیاسی و پارلمانی آغاز شده است، با " احمد داود اوغلو" وزیر امور خارجه، " رجب طیب اردوغان" نخست وزیر، " عبدالل گل" رییس جمهور ترکیه و همچنین" جميل چيچك " همتاي ترك خود ديدار و گفت وگو كرد.

مقامات دو کشور این سفر را مفید و سازنده توصیف کرده اند.

لاريجاني در ديدار با خبرنگاران گفت : با مسئولان تركيه درباره مسائل مورد علاقه دو کشوربویژه مسائل مهم منطقه اي صحبت كرديم و تهران و آنکارا خواهان برقراري روابط گسترده تجاري ميان دو طرف هستند.

" حسين شيخ الاسلام " مشاور ریيس مجلس شوراي اسلامي ايران نيز درگفت وگو با خبرنگار شبكه العالم گفت : سفرهاي متقابل مسئولان ايراني و تركيه بدان معناست كه روابط مستحكمي ميان دو كشور وجود دارد.

وي افزود: اين ديدارها همچنين نشان دهنده اهميت مسائل منطقه اي بويژه مساله فلسطين، عراق و مشكلات در سوريه و بطورکلی امنيت منطقه و آينده آن است.

لاريجاني در ديدار با ریيس مجلس تركيه درباره چگونگي فراهم كردن فضاي مناسب براي تقويت روابط ميان تهران و آنكارا مذاكره كرد.

ریيس مجلس تركيه دراين ديدار بر تصميم آنكارا براي همكاري مشترك ميان دو كشور به منظور تضمين امنيت و ثبات منطقه و جلوگيري از دخالت خارجي تاكيد كرد.

جمیل چیچک گفت: برقراري صلح و ثبات در منطقه مستلزم همكاري ايران و تركيه است تا از اين طريق راه بر تلاش هايي كه با هدف توطئه چيني به منظور ضربه زدن به تفاهم و توافق ميان تهران و آنکارا طراحي شده است ، بسته شود.

لاريجاني نيز از موضع نمايندگان مجلس تركيه در حمايت از منع دخالت خارجي در امور منطقه تمجيد كرد و ديدارهاي خود در تركيه را با " عبدالله گل " رئيس جمهوري تركيه و " رجب طيب اردوغان " نخست وزير اين كشور به پايان رساند

وی شب گذشته در كنفرانسی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران تركیه ای و ایرانی شركت كرد و به سووالات آنان پاسخ داد.

رییس مجلس امروز آنکارا را به مقصد شهر قونیه ترک کرد و قرار است پس از اقامه نماز جمعه در یكی از مساجد قونیه و بازدید از قبر مولانا به همراه هیات همراه به تهران باز گردد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها