رسوایی کشور کوچکی که می خواهد بزرگ باشد

رسوایی کشور کوچکی که می خواهد بزرگ باشد
جمعه 23 دی 1390 - 17:50

نماينده سابق پارلمان عراق و مالک شبکه ماهواره اي "الرأي" از در اختيار داشتن اسنادي درباره توطئه هاي برخي سران عربي بويژه "يک کشور عربي کوچک در منطقه" براي تبديل شدن به قدرت منطقه اي از طريق براندازي برخي نظام هاي عربي پرده برداشت.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "مشعان الجبوری" در اظهاراتی تلویزیونی گفت: کشوری کوچک از لحاظ جغرافیایی و جایگاه وجود دارد که بدنبال آن است، از طریق نابودی دیگر کشورها به یک کشور بزرگ عربی تبدیل شود".

وی با اشاره به در اختیار داشتن نوارهایی صوتی که موجب رسوایی برخی سران عربی می شود، تأکید کرد: "نوارهایی را که به نفع امت عربی باشد، منتشر خواهیم کرد".

وی افزود: این نوارهای ضبط شده که از قذافی به دست آمده، حکام عرب را محکوم می کند؛ چرا که این نوارها نشان می دهد که آنها چگونه به دنبال براندازی دیگر حکام عرب هستند.

الجبوری خاطرنشان کرد: معمرقذافی ساعاتی قبل از کشته شدن با شبکه الرای تماس گرفته و مطلبی را که به وصیت شباهت دارد بیان کرد؛ که به زودی پخش می شود.

 

پیش از این، "عادل المانع" سردبير روزنامه عراقي "السياسه" از انتشار فايل صوتي اخير "حمدبن خليفه آل ثاني" امير قطر و يك شخصيت عراقي در سوريه خبر داد، كه امير قطر در آن برلزوم جلوگيري از پيشرفت حكومت عراق و ممانعت از دست يافتن شيعيان به جايگاه برتر در ميان كشورهاي عربي تاكيد كرده است.

عادل المانع سه شنبه گذشته در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، تصريح كرده بود: رسانه ها به تازگی يك مكالمه صوتي ميان امير قطر و يك شخصيت عراقي در سوريه را منتشر كردند و اين مكالمه نشان داد كه كشورهاي عربي حوزه خليج فارس چه اهدافي درقبال عراق دارند ، به ويژه اينكه امير قطر دراين گفتگوي تلفني بر لزوم تلاش براي پيشرفت نكردن عراق براي دست نيافتن شيعيان به جايگاه در ميان كشورهاي عربي تاكيد كرده.

 

منابع آگاه تأکید كرده اند که سرهنگ معمر قذافي ديكتاتور ليبي بصورت محرمانه گفت و گوهاي شماري از مسئولان عرب را ضبط كرده است، كه طي آن از توطئه هايي عليه ديگركشورهاي منطقه پرده برداشته اند.

به گفته اين منابع، از جمله اين گفت و گوهاي ضبط شده، اظهارات "حمدبن خليفه آل ثاني" اميرقطر و "حمد بن جاسم" نخست وزير اين كشور است، كه درباره توطئه عليه چند كشورعربي از جمله عربستان سعودي و اردن پرده برداشتند.

به گفته اين منابع برخي از اين گفت و گوهاي ضبط شده به دست مسوولان سوري و برخي رسانه هاي عربي رسيده است.

اين گفت و گوها همچنين مربوط به مسوولان و رهبران عربي و خارجي در ديدار با مسوولان ليبيايي از جمله قذافي در سفر به طرابلس بوده است.

اين افراد در ليبي به راحتي از تصميم هاي خود براي توطئه عليه ديگران سخن مي گفتند، غافل از اينكه صدا و تصوير اين ديدارها و گفت و گوها ضبط و نگهداري مي شد.

 

در همين راستا بخشي از اظهارات "شيخ حمد بن جاسم" نخست وزير قطر در شبكه هاي اينترنتي منتشر شد كه در آن تأكيد كرده بود، نظام سعودي به دست قطر سقوط خواهد كرد و قطر سرانجام يك روز وارد قطيف و الشرقيه شده و عربستان سعودي را تجزيه مي كند.

همچنين دخالت امير قطر در امور داخلي موريتاني در سفر هفته پیش به اين كشور، منجر به درگيري لفظي با رييس جمهور موريتاني شد و تبعات آن اين بود كه امير قطر با قهر و بدون بدرقه رسمي اين كشور را ترك كند.

منابع آگاه موريتانايي در اين باره تأكيد كردند، درحالي كه "محمد ولد عبدالعزيز" رييس جمهوري موريتاني در بدو ورود "حمد بن خليفه آل ثاني" به گرمي از او استقبال كرد، اين سفر در نهايت بدون بدرقه رسمي به پايان رسيد.

دليل اين مسأله درگيري لفظي امير قطر با ولد عبدالعزيز بود؛ چراكه امير قطر به ولدعبدالعزيز توصيه كرده بود با افزايش آزادي ها و در پيش گرفتن سياست اقتصادي مناسب و حمايت از جريان اصلاح طلب اسلامي و نزديك كردن آن به حكومت، در موريتاني دموكراسي ايجاد كند.

وی همچنین خواستار موضع گیری موریتانی برای تحت فشار قرار دادن سوریه شده بود.

اين مساله موجب ناخرسندي ولدعبدالعزيز شد و رييس جمهور موريتاني نيز سياست قطر مبني بر "صدور انقلاب" و اقدامات تحريك برانگيز و تفرقه آميز شبكه الجزيره قطر ضد نظام هاي عربي را محكوم كرد و گفت: اين توصيه امير قطر دخالت در امور داخلي موريتاني است.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها