ارزیابی از سفر لاریجانی به ترکیه

همگرایی ايران و تركيه تامین منافع ملت ها

همگرایی ايران و تركيه تامین منافع ملت ها
شنبه 24 دی 1390 - 10:35

يک نماينده پارلمان تركيه با ارزشمند و موفق خواندن سفر " علي لاريجاني" رييس مجلس شوراي اسلامي به تركيه، همگرايي ايران و ترکيه و گسترش مناسبات و همكاري هاي دو کشور را در راستاي تامين منافع ملت هاي منطقه دانست.

" مولود اصلان" روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت: ملت هاي خاورميانه به علت وجود رژيم صهيونيستي يا حاكمان مستبد در وضعيت دشواري بسر مي برند، بنابراين همكاري ايران وتركيه به منظور كمك به اين ملت ها براي دستيابي به اهدافشان از جمله آزادي اهميت بسياري دارد.

عضو فراكسيون حزب جمهوري مردم در پارلمان تركيه افزود: تحكيم روابط ايران و تركيه براي دستيابي به اين اهداف از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.

" عبدالقادرسيلفي" یک تحليلگر سياسي ترك نيز به العالم گفت: جهان اسلام با فاجعه هاي خونيني در افغانستان، عراق، لبنان، فلسطين و كشورهاي ديگر مواجه است، بنابراين ما بشدت نيازمند همكاري با يكديگر هستيم و ديدار لاريجاني در حل اختلافات دو كشور تأثير داشته است.

ریيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگویی خبری در آنكارا بر نزديكي ديدگاه هاي ايران و تركيه و ضرورت استفاده از ظرفيت هاي طرفين در زمينه تأمين امنيت و صلح در منطقه در وضعيت حساس كنوني تأكيد كرد.

منابع تركيه اي اعلام كرده اند که عبدالله گل ریيس جمهور اين كشور در ديدار با لاريجاني به دقت ازديدگاه هاي ايران در زمينه برنامه هسته اي و نگراني ايران درباره سپر موشكي در تركيه اطلاع يافت و حمايت خود را از پيشنهاد تشكيل كميته فني ميان سياستمداران ونظاميان طرفين با هدف دستيابي به توافقي براي برطرف كردن نگراني ايران تأكيد كرد.

رییس مجلس در گفت وگویي مطبوعاتي بر اعتماد ايران به تركيه به عنوان كشوري كه محال است در تهديد امنيت ملي ايران دست داشته باشد، تأكيد كرد.

لاريجاني افزود : ما موضوع رادار را بررسي كرديم. اما گفتگوها در اين زمينه به پايان نرسيده است، به مذاكرات خود ادامه مي دهيم و به هر حال ما به تركيه به عنوان يك كشور اسلامي كه امكان ندارد به ما ضربه بزند، اعتماد داريم.

وی در اين سفر همچنين با " رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه ديدار و مسائل سوريه - تركيه و اقدام مشترك براي تحقق ثبات در منطقه به عنوان ابزاري براي جلوگيري از دخالت بيگانگان در امور كشورهاي منطقه را بررسي كرد.

رسانه هاي تركيه اي اعلام كردند ديدار علي لاريجاني در بازگرداندن رونق به روابط ميان دو كشور تأثير داشته است و تلاش ها براي تيره كردن اين روابط را با شكست مواجه كرد.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از انجام يك ديدار سه روزه عصر دیروز( جمعه" به ایران بازگشت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها