امیر کودتایی قطر خواهان دخالت نظامی در سوریه

 امیر کودتایی قطر خواهان دخالت نظامی در سوریه
شنبه 24 دی 1390 - 13:06

امير قطر که از طريق کودتا عليه پدرش با کمک آمريکا به قدرت رسيد، خواهان مداخله نظامي در سوريه شد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "حمد بن خلیفه آل ثانی" در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی "سی بی اس" آمریکا، در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا خواستار دخالت کشورهای عربی در سوریه است، پیشنهاد کرد که نیروهای نظامی کشورهای عربی به سوریه اعزام شوند.

قطر در بین اعضای اتحادیه عرب، تاکنون شدیدترین مواضع را ضد سوریه اتخاذ کرده است به گونه ای که همواره با هرگونه اعطای فرصت به دمشق برای اجرای توافقنامه خود با اتحادیه عرب مخالفت کرده است.

این موضع شدید امیر قطر علیه سوریه، پس از دیدار چهارشنبه گذشته او با "جو بایدن" معاون رییس جمهوری آمریکا در واشنگتن اعلام شد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، شیخ حمد و جو بایدن در این دیدار که "تام دونیلون" مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز حضور داشت، درباره اوضاع سوریه گفت و گو کردند.

امیر قطر با حمایت تبلیغاتی و مالی گسترده از گروههای مسلح در سوریه درصدد شعله ور کردن جنگ داخلی در این کشور است.

این درحالی است که حکومت فعلی قطر بر اثر کودتا شکل گرفته است و هیچ گونه انتخاب و مشارکت مردمی در آن وجود ندارد.

پیش از این نیز، "عادل المانع" سردبير روزنامه عراقي "السياسه" از انتشار فايل صوتي اخير "حمدبن خليفه آل ثاني" امير قطر و يك شخصيت عراقي در سوريه خبر داد، كه امير قطر در آن برلزوم جلوگيري از پيشرفت حكومت عراق و ممانعت از دست يافتن شيعيان به جايگاه برتر در ميان كشورهاي عربي تاكيد كرده است.

عادل المانع سه شنبه گذشته در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، تصريح كرده بود: رسانه ها به تازگی يك مكالمه صوتي ميان امير قطر و يك شخصيت عراقي در سوريه را منتشر كردند و اين مكالمه نشان داد كه كشورهاي عربي حوزه خليج فارس چه اهدافي درقبال عراق دارند ، به ويژه اينكه امير قطر دراين گفتگوي تلفني بر لزوم تلاش براي پيشرفت نكردن عراق براي دست نيافتن شيعيان به جايگاه در ميان كشورهاي عربي تاكيد كرده.

منابع آگاه تأکید كرده اند که سرهنگ معمر قذافي ديكتاتور ليبي بصورت محرمانه گفت و گوهاي شماري از مسئولان عرب را ضبط كرده است كه طي آن از توطئه هايي عليه ديگر كشورهاي منطقه پرده برداشته اند.

به گفته اين منابع، از جمله اين گفت و گوهاي ضبط شده، اظهارات "حمدبن خليفه آل ثاني" امير قطر و "حمد بن جاسم" نخست وزير اين كشور است كه درباره توطئه عليه چند كشور عربي از جمله عربستان سعودي و اردن سخن گفتند.

به گفته اين منابع برخي از اين گفت و گوهاي ضبط شده به دست مسوولان سوري و برخي رسانه هاي عربي رسيده است.

اين گفت و گوها همچنين مربوط به مسوولان و رهبران عربي و خارجي در ديدار با مسوولان ليبيايي از جمله قذافي در سفر به طرابلس بوده است.

اين افراد در ليبي به راحتي از تصميم هاي خود براي توطئه عليه ديگران سخن مي گفتند، غافل از اينكه صدا و تصوير اين ديدارها و گفت و گوها ضبط و نگهداري مي شد.

اخیرا بخشي از اظهارات "شيخ حمد بن جاسم" نخست وزير قطر در شبكه هاي اينترنتي منتشر شد كه در آن تأكيد كرده بود، نظام سعودي به دست قطر سقوط خواهد كرد و قطر سرانجام يك روز وارد قطيف و الشرقيه شده و عربستان سعودي را تجزيه مي كند.

همچنين دخالت امير قطر در امور داخلي موريتاني در سفر هفته پیش به اين كشور، منجر به درگيري لفظي با رييس جمهور موريتاني شد و تبعات آن اين بود كه امير قطر با قهر و بدون بدرقه رسمي اين كشور را ترك كند.

منابع آگاه موريتانايي در اين باره تأكيد كردند: درحالي كه "محمد ولد عبدالعزيز" رييس جمهوري موريتاني در بدو ورود "حمد بن خليفه آل ثاني" به گرمي از او استقبال كرد، اين سفر در نهايت به خاطر دخالت های امیر قطر در امور داخلی موریتانی بدون بدرقه رسمي به پايان رسيد.

امیر قطر خواستار موضع گیری موریتانی برای تحت فشار قرار دادن سوریه شده بود.

اين مساله موجب ناخرسندي ولدعبدالعزيز شد و رييس جمهور موريتاني نيز سياست مداخله گرانه قطر و اقدامات تحريك برانگيز و تفرقه آميز شبكه الجزيره قطر  را محكوم كرد و گفت: اين توصيه امير قطر دخالت در امور داخلي موريتاني است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها