تحلیلگر سیاسی لبنانی:

تلاش ترکیه برای تحریک لبنان علیه سوریه

تلاش ترکیه برای تحریک لبنان علیه سوریه
يکشنبه 25 دی 1390 - 12:56

العالم، بيروت - يک تحليلگر سياسي لبناني هدف از سفر احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه به لبنان را استفاده از اين کشور بعنوان اهرم فشاري عليه سوريه دانست.

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در سفری به ترکیه علاوه بر دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر این کشور و تنی چند از سیاسیون لبنانی، با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرد. محور این مذاکرات موضوع سوریه بود؛ شرکت در کنفرانس استقرار  " دموکراسی و اصلاحات " که از سوی کمیسیونهای منطقه ای سازمان ملل متحد برگزار می شود، از دیگر اهداف سفر وی به لبنان است.

"محمد السيد قاسم" تحلیلگر سیاسی لبنانی روز یکشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: حمله گسترده به نيروهاي مقاومت در منطقه، نشانه آن است كه تلاش نيروهاي مقاومت، در همه كشورهاي عربي به ثمر نشسته است.

وی افزود: سخنان سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان، بسيار خردمندانه بود، وی گفت که مقاومت خطر قرمزي است كه نبايد از آن عبور كرد و تنها با كمك مقاومت مي توان با اشغالگران مقابله كرد و آنها را از بين برد، درست همانگونه كه در عراق، فلسطين، لبنان و بسياري از كشورهاي ديگر اتفاق افتاد.

محمد السید خاطرنشان کرد: تا هنگامی كه فلسطين در اشغال است، و قطعنامه هاي بين المللي و اتحاديه عرب نتوانسته حتی يك وجب از خاك فلسطين و اراضی اشغالی را بازپس بگيرد، نمي توان درباره سلاح مقاومت مناقشه كرد، زيرا هيچ جايگزيني وجود ندارد.

محمد السيد قاسم، در خصوص سفر مقامات بين المللي كشورهاي غربي و منطقه از جمله وزير امور خارجه تركيه به بيروت، گفت: تركيه در خدمت منافع و طرح هاي آمريكايي براي تجزيه منطقه، و تلاش براي به زانو درآوردن سوريه، و تضعيف مقاومت و تشديد فتنه هاي داخلي است.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی، با اشاره به مشكوك بودن نقش تركيه، افزود: يكي از هدف هاي سفر اوغلو به لبنان؛ تامين كمربند ايمني در لبنان براي پناه دادن برخي عناصر مسلح به بهانه افزايش بحران در سوريه است، تا بدين وسيله از لبنان به عنوان اهرم فشاري بر سوريه استفاده شود.

وی افزود: اظهارات گذشته اردوغان نخست وزير تركيه و اوباما رئيس جمهوري امريكا در واشنگتن كاملا بيانگر وجود توطئه بزگي در منطقه به ويژه علیه فلسطين، نيروهاي مقاومت لبنان، عراق، سوريه، و تضعيف اين كشور، و تاثیرگذاری بر تصميمات كشورهاي عربي بر اساس طرح هاي آمريكا و اسرائيل، و تلاش براي فتنه انگیزي در عراق است.

محمد السيد قاسم، تاكيد كرد: انفجارهاي خونين اخير عراق به منظور غرق كردن عراق در بحران هاي داخلي و تضعيف روحيه مقاومت و مذاكرات ملي است.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی، افزود: نيروهاي مقاومت از توطئه ها و شرايط بسيار دشوار عبور كرده تا به این مرحله رسيده  اند؛ و حمله گسترده به مقاومت دليل اين است كه مقاومت دستاوردهايي در همه كشورهاي عربي دارد.

وي گفت : دعوت نصرالله ازكشورهاي عربي و اسلامي به تلاش براي حل بحران سوريه واقعيتی است كه از طريق آن مذاكرات ملي حمايت شود و  آغاز مذاكرات ملي مي تواند موجب تقويت وحدت ملي در كشور شود.

 

14-22:35



پربیننده ترین خبرها