رویکرد جدید برای "ادب کردن" حکام قطر

رویکرد جدید برای
دوشنبه 26 دی 1390 - 19:35

يک نويسنده عرب با اشاره به مداخله گسترده قطر در امور کشورهاي منطقه با ادعاي ايجاد دموکراسي، تأکيد کرد دولت قطر دمکراتيک نيست، و حکام آن از طريق صندوق هاي راي گيري به قدرت نرسيده اند، و امير قطر نيز از طريق کودتاي سفيد عليه پدرش با حمايت آمريکا روي کار آمده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "اسعد راشد" در مقاله ای در پایگاه اینترنتی "صوت العراق" نوشت: "قطر کشوری استبدادی است که بر حکومت فرد استوار است و مردم قطر هیچ نقشی در تصمیم گیری ها ندارند؛ پس چگونه قطر از کشورها خواستار تحقق دمکراسی است؟".

راشد تأکید کرد: "هدف قطر از ورود به حوادث و انقلابهای منطقه اجرای اهداف دستگاه های جاسوسی خارجی و منافع غرب و نفوذ و سلطه بر مراکز تصمیم گیری کشورهای عربی مانند مصر و عربستان است".

وی با بیان اینکه اتحادیه عرب به بازیچه ای در دست قطر تبدیل شده، خاطرنشان کرد: نخست وزیر قطر در نشست رباط نماینده الجزایر را به دلیل مخالفت با تحریم سوریه اینگونه تهدید کرد که: "کشور شما در جایگاه بعدی فهرست قرار دارد!".

این نویسنده عرب با اشاره به مقاله اخیر شبکه العالم در خصوص قطر می افزاید: "شبکه ماهواره ای العالم حمله ای شدید را علیه حکام قطر و مزدوران آن صورت داد، و امیر آن را مزدوری نامید که از طریق کودتا علیه پدرش، با حمایت آمریکا و اسرائیل روی کار آمده است".

اسعد راشد ادامه داد: "ناظران این موضوع را رویکرد جدید تهران برای ادب کردن حکام قطر توصیف کرده اند، همچنین برخی از ناظران بعید نمی دانند که ایران منابع نفتی و گازی این کشور را هدف قرار دهد؛ و یا توافقنامه‌های دو کشور در خصوص حفر چاه های گاز را لغو کرده، و به تنهایی برای استخراج گاز و نفت مناطق جنوبی اقدام کند؛ تا به این وسیله به منافع اقتصادی دوحه ضربه بزند و آن را از مهمترین سلاح خود برای نفوذ سیاسی در منطقه محروم کند".

 

"حمد بن خلیفه آل ثانی" اخیرا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی "سی بی اس" آمریکا، در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا خواستار دخالت کشورهای عربی در سوریه است، پیشنهاد کرد که نیروهای نظامی کشورهای عربی به سوریه اعزام شوند.

قطر در بین اعضای اتحادیه عرب، تاکنون شدیدترین مواضع را ضد سوریه اتخاذ کرده است به گونه ای که همواره با هرگونه اعطای فرصت به دمشق برای اجرای توافقنامه خود با اتحادیه عرب مخالفت کرده است.

این موضع شدید امیر قطر علیه سوریه، پس از دیدار چهارشنبه گذشته او با "جو بایدن" معاون رییس جمهوری آمریکا در واشنگتن اعلام شد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، شیخ حمد و جو بایدن در این دیدار که "تام دونیلون" مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز حضور داشت، درباره اوضاع سوریه گفت و گو کردند.

امیر قطر با حمایت تبلیغاتی و مالی گسترده از گروههای مسلح در سوریه درصدد شعله ور کردن جنگ داخلی در این کشور است.

این درحالی است که حکومت فعلی قطر بر اثر کودتا شکل گرفته است و هیچ گونه انتخاب و مشارکت مردمی در آن وجود ندارد.

پیش از این نیز، "عادل المانع" سردبير روزنامه عراقي "السياسه" از انتشار فايل صوتي اخير "حمدبن خليفه آل ثاني" امير قطر و يك شخصيت عراقي در سوريه خبر داد، كه امير قطر در آن برلزوم جلوگيري از پيشرفت حكومت عراق و ممانعت از دست يافتن شيعيان به جايگاه برتر در ميان كشورهاي عربي تاكيد كرده است.

عادل المانع سه شنبه گذشته در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، تصريح كرده بود: رسانه ها به تازگی يك مكالمه صوتي ميان امير قطر و يك شخصيت عراقي در سوريه را منتشر كردند و اين مكالمه نشان داد كه كشورهاي عربي حوزه خليج فارس چه اهدافي درقبال عراق دارند ، به ويژه اينكه امير قطر دراين گفتگوي تلفني بر لزوم تلاش براي پيشرفت نكردن عراق براي دست نيافتن شيعيان به جايگاه در ميان كشورهاي عربي تاكيد كرده.

منابع آگاه تأکید كرده اند که سرهنگ معمر قذافي ديكتاتور ليبي بصورت محرمانه گفت و گوهاي شماري از مسئولان عرب را ضبط كرده است كه طي آن از توطئه هايي عليه ديگر كشورهاي منطقه پرده برداشته اند.

به گفته اين منابع، از جمله اين گفت و گوهاي ضبط شده، اظهارات "حمدبن خليفه آل ثاني" امير قطر و "حمد بن جاسم" نخست وزير اين كشور است كه درباره توطئه عليه چند كشور عربي از جمله عربستان سعودي و اردن سخن گفتند.

به گفته اين منابع برخي از اين گفت و گوهاي ضبط شده به دست مسوولان سوري و برخي رسانه هاي عربي رسيده است.

اين گفت و گوها همچنين مربوط به مسوولان و رهبران عربي و خارجي در ديدار با مسوولان ليبيايي از جمله قذافي در سفر به طرابلس بوده است.

اين افراد در ليبي به راحتي از تصميم هاي خود براي توطئه عليه ديگران سخن مي گفتند، غافل از اينكه صدا و تصوير اين ديدارها و گفت

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها