بعد از شكست آمريكا صورت گرفت؛

سفر وزير دارايي انگليس به چين

 سفر وزير دارايي انگليس به چين
سه شنبه 27 دی 1390 - 07:25

پس از اين كه چهارشنبه گذشته (21دي) وزير خزانه داري آمريكا در زمينه مجاب كردن پكن براي همراهي جهت تحريم نفتي ايران، دست خالي از چين بازگشت اينك جرج آزبورن وزير دارايي انگليس به اين كشور سفر كرده است.

به گزارش سه شنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، اگرچه در خبرها آمده است كه سفر جرج آزبورن به پكن در زمينه جلب سرمايه گذاري چين در بخش زيرساختاري انگليس است ولي تحليلگران اين سفر را بي ارتباط با به اصطلاح تحركات لندن براي جبران شكست آمريكا نمي دانند.

گفته می شود جرج آزبورن وزير دارايي انگليس كه پس از توقفي كوتاه در هنگ كنگ ، وارد پكن شده است در اين سفر مي كوشد موافقت مقامات چيني را با سرمايه گذاري در بخشهاي زيرساختاري كشورش و تبديل لندن به يك مركزكليدي تجارت يوان جلب كند.

وي قرار است در طول اقامت در پكن با وانگ كيشان معاون نخست وزير چين و مقام ارشد مالي اين كشور و نيز مقامات بلندپايه بانك آي سي بي سي چين ،‌ بزرگترين بانك جهان ديدار و گفتگو كند.

در همين حال خبرگزاري فرانسه به نقل از سخنگوي سفارت انگليس در پكن اعلام كرد كه وزير دارايي انگليس عصر ديروز با رئيس كل بانك مركزي چين نيز مذاكراتي داشته است .

در حال حاضر هنگ كنگ اصلي ترين مركز رسمي خارجي تجارت يوان در جهان محسوب مي شود ، ولي انگليس اميدوار است لندن را به عنوان قلب بانكداري اروپا ، به دومين بازار بزرگ داد و ستد يوان در جهان تبديل كند.

گفته مي شود كه دو كشور در ماه سپتامبر در اين زمينه به توافق هايي دست يافته بودند.

گفته مي شود كه آزبورن در چارچوب بخشي از طرح هاي انگليس براي تقويت اقتصاد اين كشور در ماه نوامبر، از بيش از پانصد پروژه زير بنايي خبر داده است كه دولت قصد دارد تا يك دهه آينده آنها را اجرايي كند.

تاكنون هيچيك از شركتهاي سرمايه گذاري دولتي چيني ، سرمايه گذاري چشمگيري در انگليس نداشته اند .

چين وزير خزانه داري آمريكا را دست خالي برگرداند

تيموتي گيتنر وزير خزانه داري آمريكا كه براي متقاعد كردن مقامات چين در زمينه همراهي با تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران چهارشنبه گذشته (21دي) به پكن سفر كرده بود با پاسخ منفي مقامات چين روبرو شد و دست خالي برگشت.

وزير خزانه داري آمريكا پس از چين به ژاپن رفت تا با مقامات توكيو در همين زمينه گفت وگو كند.

ژاپن هم اعلام كرد نمي تواند از خريد نفت ايران چشم پوشي كند و درصورت همكاري با واشنگتن اقتصاد ژاپن آسيب زيادي خواهد ديد.

ليو وي مين سخنگوي وزارت امورخارجه چين نيز همزمان با سفر وزير خزانه داري آمريكا به خبرنگاران گفت: چين نبايد دست مايه و ابزار تبليغات نامزدهاي دو حزب رقيب در انتخابات آمريكا قرار گيرد.

وي خاطرنشان كرد كه موضع پكن در قبال ايران كاملا روشن و منطقي است و اين كشور حاضر نيست با سياست هاي واشنگتن در قبال تهران همراهي كند.

شي جين پين معاون رئيس جمهور چين هم به گيتنر تاكيد كرد كه آمريكا نبايد موضوعات اقتصادي جهان را سياسي و از آن به سود خود بهره برداري كند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها