تشدید اختلافات ترکیه و عراق

تشدید اختلافات ترکیه و عراق
چهارشنبه 28 دی 1390 - 11:31

چند روز پس از انتقاد شديد مسئولان رسمي عراق از مواضع مداخله جويانه ترکيه، معاون رييس حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکيه در اظهاراتي بسيار تند مدعي شد، "نوري مالکي مشکل بزرگ و خطرناک عراق است".

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "عمر چیلیک" در مصاحبه با تلویزیون رسمی ترکیه گفت: "مالکی مانند یک نخست وزیر سخن نمی گوید، بلکه مواضع او در حد رییس یک گروه است".

چیلیک در این اظهارات که بیشتر به واضع مخالفان دولت عراق در داخل این کشور شباهت دارد، تأکید کرد: "اظهارات مالکی ضد ترکیه با مسئولیتهای مالکی بعنوان نخست وزیر همخوانی ندارد".

وی با این ادعا که هیچ مشکلی بین ترکیه و عراق وجود ندارد، گفت: "به نظر می آید که در عراق مشکل خطرناکی به نام مالکی وجود دارد".

بحران روابط عراق و ترکیه پس از آن شدت گرفت که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بر ضرورت لغو حکم دستگیری "طارق الهاشمی" معاون رییس جمهوری عراق به بهانه اهمیت داشتن فرایند سیاسی این کشور در برهه کنونی، تأکید کرد.

دستگاه قضایی عراق حکم دستگیری طارق الهاشمی را به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی صادر کرده است.

در پی اظهار نظر اردوغان، وزارت امورخارجه عراق با فراخواندن "یونس دمیرار" سفیر ترکیه در بغداد، نارضایتی و نگرانی شدید خود را در خصوص دخالتهای مسئولان ترک در امور داخلی عراق ابلاغ کرد.

ترکیه نیز در مقابل با فراخواندن "عبدالامیر ابوطبیخ" سفیر عراق در آنکارا، اظهارات مداخله جویانه اردوغان را نگرانی درباره ثبات همسایگان و مسأله ای طبیعی توصیف کرد.

"فریدون سینرلی" قائم مقام وزیر امورخارجه ترکیه به سفیر عراق گفت: "توجه ترکیه به اهمیت ثبات عراق و اجرای بندهای قانون اساسی، و عمل به اصول دمکراتیک، به معنای دخالت در امورداخلی این کشور همسایه نیست"!.

 

فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرده است که طی 72 ساعت آینده اعترافات سه نفر از محافظان طارق الهاشمی از جمله یک سرتیپ وزارت کشور را منتشر می کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها