در گفت وگو با العالم

رضایت صالحی از گفت وگوهای آنکارا

رضایت صالحی از گفت وگوهای آنکارا
پنج‌شنبه 29 دی 1390 - 16:41

آنكارا(العالم)- علي اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفتگوهاي خود با مقامات تركيه در آنكارا را بسيار مهم خواند و گفت: اين گفتگوها حول برقراري امنيت و ثبات در منطقه است.

سفر صالحي به تركيه براي گفت وگو با مقامات اين كشور و شركت در بيست و سومين نشست كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور صورت گرفت اما ناظران اهميت اين سفر را در برنامه كاري وي در زمينه هاي مسائل مختلف سياسي، منطقه اي و امنيتي و تلاش براي رفع اختلافات در مورد مساله سوريه و سپر موشكي ناتو در تركيه مي دانند.

صالحي در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اين هفتمين سفر من به تركيه طي يك سال گذشته است و احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه نيز 4 بار به ايران سفر كرده است و اين دليلي بر اهميت ايران و تركيه در خصوص تحولات منطقه است.

وي افزود: رايزني هايي كه بين ما صورت گرفت بسيار مهم است چون كه ايران و تركيه دو كشور مهم هستند و روابط بين آنها قديمي و تاريخي است.

محمد بالطه معاون وزير محيط زيست تركيه نيز گفت: اين سفر اهميت زيادي براي تركيه دارد به خصوص كه ما معتقديم بهبود دائم روابط با ايران به نفع ثبات و امنيت منطقه است كه شاهد تنش و نيازمند تحركي مشترك بين آنكارا و تهران است.

وي افزود: اين دو كشور سنگ ترازو و توازن در خاور ميانه هستند و نبايد به نيروهاي خارجي اجازه دهيم روابط بين دو كشور را تخريب كنند.

ديدار اول صالحي با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه بود كه از نگراني تهران درباره آغاز به كار رادار سپر موشكي در ماه جاري ميلادي كاست و بر عدم استفاده رژيم صهيونيستي از آن تاكيد كرد.

اين دو همچنين درباره تلاش مشترك براي مهار اختلاف موجود بين بغداد و آنكارا گفت وگو و درباره عدم حمايت از مداخله خارجي در خصوص مشكل سوريه توافق كردند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز چهارشنبه (28 دي) وارد تركيه شد.
  
صالحي علاوه بر مذاكره با مقامات بلند پايه تركيه در كميسيون مشترك اقتصادي و تجاري دو كشور شركت كرده است.

بيست و سومين نشست كميسيون مشترك اقتصادي و تجاري ايران و تركيه به رياست صالحي به عنوان رييس طرف ايراني كميسيون و اردوغان بايراكتار وزير محيط زيست و شهرسازي تركيه و رييس طرف ترك كميسيون مشترك در آنكارا آغاز بكار كرده است.

نشست اين كميسيون دو روز بطول مي انجامد و پيش بيني مي شود در خاتمه نيز پروتكلي بين دوكشور به امضا برسد.

سفر صالحي به تركيه در پي سفر اخير احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه به تهران و سفر هفته گذشته علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به آنكارا و مطرح شدن دوباره مذاكرات هسته اي با گروه 1+5 به ميزباني تركيه صورت گرفته است.

MKH-19-10:35

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها